- Jako użytkownicy wind, zwracamy uwagę na wiele czynników. Ważna jest konstrukcja windy, jej gładkość ruchu, poziom hałasu i oświetlenie wewnątrz kabiny. Na komfort jazdy wpływają zarówno czynniki obiektywne, takie jak drgania czy poziom hałasu, jak i subiektywne, jak rodzaj światła czy wystrój kabiny. Każdy z nas może mieć inne preferencje co do komfortu podróży windą - uważa dr inż. Kamil Szydło z Lubelskiej Wytwórni Dźwigów Osobowych LIFT-SERVICE, która współpracuje z badaczami Politechniki Lubelskiej.
LIFT-SERVICE dostał na wyłączność od naukowców PL patent dotyczący urządzania badającego komfort użytkowania dźwigu.
- Specjalne czujniki mierzą hałas i drgania w kabinie windy. Na podstawie tych pomiarów system przesyła informacje do sterownika windy, który może dalej przekazywać je do osób odpowiedzialnych za nadzór i konserwację - wyjaśnia prof. Rafał Longwic z Katedry Pojazdów Samochodowych Politechniki Lubelskiej. I dodaje, że dzięki temu firmy zajmujące się windami mogą na bieżąco monitorować ich stan i szybko reagować, jeśli coś wymaga naprawy.
Niezadowoleni użytkownicy wind coraz częściej nie zostawiają sprawy dotyczącej komfortu jazdy tylko w kwestii komentarzy, czy opinii wygłaszanych w gronie znajomych.
- W przestrzeni prawnej pojawiło się bardzo wiele pozwów wynikających z tego, że ktoś doznał traumatycznych przeżyć przy ruchu windy. Nasze rozwiązanie jest więc dla producentów formą ochrony prawnej - opowiada prof. Rafał Longwic.
CZYTAJ TAKŻE: Uczelnia i Miasto chcą uczyć nowe pokolenie filmowców. Porozumienie Politechniki Lubelskiej i prezydenta Lublina
Istnieją różne rodzaje wind. Najbardziej znane są windy elektryczne. W nich napęd jest zasilany silnikiem, który znajduje się zazwyczaj w maszynowni na górze budynku lub na ścianie bocznej szybu windowego. Drugim typem są windy hydrauliczne. Kabina jest w nich podnoszona za pomocą siłownika hydraulicznego, czyli urządzenia wykorzystującego ciśnienie płynu. Ten rodzaj windy spotyka się w mniejszych budynkach.
Inżynierowie testują nowe technologie, w tym windy o napędzie śrubowym. Istnieją też eksperymentalne projekty wind napędzanych sprężonym powietrzem. - Współczesne windy są bardzo bezpieczne, a ich projektanci i inżynierowie nieustannie pracują nad tym, aby były jeszcze bardziej niezawodne i komfortowe dla użytkowników - przekonują naukowcy z Politechniki Lubelskiej.
Takie prace zaowocowały m.in. zgłoszeniem patentowym dotyczącym urządzenia do pomiaru naciągu sił nośnych lin, na których zawieszona jest kabina windy.
- To ważny parametr diagnostyczny dla bezpieczeństwa pracy dźwigu. Urządzenia do pomiaru znajdują się obecnie pod kabiną. Dostęp do nich jest trudny, a pomiar nie jest prowadzony w sposób ciągły - mówi prof. Longwic. - Nasze rozwiązanie pozwala na pomiary ciągłe i nie wymagające dodatkowych kosztów związanych m.in. z okresową obsługą techniczną. Ogranicza też koszty produkcji.
Bezpieczeństwo wind jest regulowane przez międzynarodowe organizacje, takie jak ISO czy DIN. Ustalone przez nie normy bezpieczeństwa muszą być przestrzegane przez wszystkich producentów wind. Współczesne windy mają zabezpieczenia, które minimalizują ryzyko wypadków. Na przykład układ hamulcowy w windzie automatycznie uruchamia się, jeśli prędkość kabiny przekroczy pewien poziom. Mechanizm ten zapobiega niekontrolowanemu spadaniu windy i zapewnia bezpieczne zatrzymanie. Większość wypadków związanych z windami zdarza się podczas ich demontażu lub rozbiórki, kiedy pracownicy mogą popełnić błędy, np. usunąć niewłaściwą część lub odłączyć układ hamulcowy. W normalnie działających windach ryzyko wypadków jest bardzo niskie, bo systemy bezpieczeństwa są starannie zaprojektowane i przetestowane. Dla większości osób jazda windą jest bezpieczna, a ryzyko wypadku jest minimalne.
- Jeśli winda zatrzyma się z powodu awarii, najlepszym rozwiązaniem jest zachować spokój i wezwać pomoc - radzi profesor Longwic. - Współczesne windy są wyposażone w systemy wentylacji, więc nie ma ryzyka, że zabraknie powietrza. Nawet jeśli ktoś ma klaustrofobię lub boi się zamkniętych przestrzeni, winda jest zaprojektowana tak, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.