Światłowody wbudowane w strukturę materiału rejestrują odkształcenia w czasie rzeczywistym, co pozwala zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i wydłużyć trwałość drogich komponentów.
- Chcemy sprawdzić, jak struktura kompozytowa odkształca się pod wpływem naprężeń i drgań, które pojawiają się nie tylko podczas jazdy, ale także w trakcie zwykłego użytkowania - wyjaśnia Paweł Maciąg z firmy Racing Dream
Chodzi o bezpieczeństwo zawodników i konstrukcji.
- Kompozyty muszą być lekkie, ale jednocześnie na tyle wytrzymałe, żeby wytrzymać ekstremalne obciążenia i pozwolić kierowcom bezpiecznie dojechać do mety - mówi przedsiębiorca.
Na początek badany jest spoiler, ale w planach są też kolejne elementy samochodów sportowych. Naukowcy z Politechniki Lubelskiej, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie oraz Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, a także przedsiębiorcy z Waveflow System i Racing Dream, wykorzystują do tego technologię światłowodową. Badania odbywają się w tunelu aerodynamicznym na Politechnice Lubelskiej.
- Do spoilera przytwierdziliśmy światłowody. Symulujemy przepływ powietrza, tak jakby samochód jechał z prędkością 120 km/h. Dzięki światłowodom możemy na bieżąco mierzyć odkształcenia i porównać je z symulacjami numerycznymi - tłumaczy dr inż. Jakub Rzeczkowski z Katedry Podstaw Inżynierii Produkcji Politechniki Lubelskiej.
Jeżeli pierwsze testy wypadną pomyślnie, kolejnym etapem będą pomiary w warunkach rzeczywistych. Przyklejone światłowody będą rejestrować odkształcenia podczas jazdy po torze wyścigowym. Ostatecznie naukowcy chcą stworzyć „inteligentne” materiały kompozytowe.
- Światłowody wbudowane między warstwy kompozytu pozwolą materiałom samodiagnozować swoje uszkodzenia, bez udziału człowieka. Dotychczas inspekcja materiałów kompozytowych wymagała defektoskopu i ręcznej pracy specjalistów. Światłowód jest na tyle czuły, że wykrywa delaminacje i mikropęknięcia w momencie ich powstawania - podkreśla dr inż. Rzeczkowski.
- To istotne, zwłaszcza w lotnictwie i motorsporcie, gdzie bezpieczeństwo i życie użytkowników są najważniejsze. Dodatkowo, wczesne wykrywanie uszkodzeń pozwala znacząco obniżyć koszty. Naprawa lub wymiana kompozytów bywa bowiem niezwykle droga - podkreślają naukowcy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.