Konkurs "Student-Wynalazca” jest adresowany do studentów, doktorantów i absolwentów, którzy w trakcie studiów zostali twórcami lub współtwórcami wynalazku lub wzoru użytkowego/przemysłowego chronionego prawem wyłącznym lub zgłoszonego do ochrony w Urzędzie Patentowym RP lub odpowiednim urzędzie ds. własności przemysłowej za granicą. Do tegorocznej - 11. edycji konkursu nadesłano 139 rozwiązań z 23 uczelni z całej Polski. Studenci i doktoranci z Politechniki Lubelskiej wysłali 17 zgłoszeń, zajmując drugie miejsce pod względem aktywności w tworzeniu nowych pomysłów. Prezes Urzędu Patentowego RP Edyta Demby-Siwek przyznała nagrodę specjalną wynalazkom doktoranta Politechniki Lubelskiej. Otrzymał ją mgr inż. Michał Wróbel, będący współtwórcą rozwiązań dotyczących sposobów wytwarzania ekologicznych asfaltów oraz mieszanek mineralno-asfaltowych. Pozostałymi autorami wynalazków są naukowcy z Wydziału Budownictwa i Architektury: dr inż. Agnieszka Woszuk, prof. Wojciech Franus, dr Szymon Malinowski i dr Lidia Bandura.
Wynalazki doktoranta związane są z produkcją mieszanek mineralno-asfaltowych przyjaznych środowisku.
- Technologia nawierzchni drogowych ma zapewniać im trwałość, bezpieczeństwo i komfort użytkowników. Zastosowanie wybranej technologii powinno także mieć uzasadnienie ekonomicznie i być ekologiczne. Wszystkie te wymagania spełniają mieszanki mineralno-asfaltowe produkowane w obniżonych temperaturach dzięki dodatkowi zeolitów, jak również z zastosowaniem biopolimerów oraz materiału z recyklingu - mówi prof. Wojciech Franus, kierownik Katedry Geotechniki Politechniki Lubelskiej.
Istotą sposobu wytwarzania mieszanek mineralno-asfaltowych jest to, że w procesie produkcji dodaje się do mieszanki mineralnej asfalt spieniony zeolitem umożliwiający obniżenie temperatury produkcji lub asfalt modyfikowany biopolimerem jako substytut asfaltów komercyjnych.
- Taka metoda produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych pozytywnie wpływa na redukcję emisji szkodliwych substancji i ograniczenie eksploatacji złóż nieodnawialnych, powoduje zmniejszenie zużycia paliw i poprawę warunków pracy osób pracujących przy wykonywaniu nawierzchni asfaltowych, a także umożliwia recykling zdegradowanych nawierzchni asfaltowych - podkreśla mgr inż. Michał Wróbel.
Na dwa, z sześciu przedstawionych w konkursie wynalazków, zostały już udzielone licencje przedsiębiorstwom z branży drogowej, które planują wdrożyć je do swojej praktyki.
W dotychczasowych edycjach konkursu zgłoszono 1074 rozwiązania przez 2307 współtwórców (studentów, pracowników uczelni, przedsiębiorców).
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.