reklama
reklama

Lublin: Trolejbusy jeżdżą po mieście już 70 lat. Pojazdy na "szelkach" obchodzą jubileusz

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Wikipedia

Lublin: Trolejbusy jeżdżą po mieście już 70 lat. Pojazdy na "szelkach" obchodzą jubileusz - Zdjęcie główne

Jelcz PR110E z 1991 roku jako trolejbus linii 153 na ul. W. Orkana w 2008 roku | foto Wikipedia

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z LublinaLubelskie trolejbusy świętują jubileusz. 70 lat temu na ulice Lublina wyjechał pierwszy pojazd na „szelkach”.
reklama

- Lublin od 70 lat stawia na stały rozwój transportu zbiorowego, ukierunkowany na elektromobilność. Bez wątpienia jesteśmy liderem w tej dziedzinie, zarówno w kraju, jak i w Europie. Konsekwentnie realizujemy niskoemisyjną politykę transportową, będąc głównie beneficjentem środków unijnych w ramach programów Polska Wschodnia oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Do tej pory na rozwój transportu publicznego przeznaczyliśmy blisko 1,7 miliarda złotych, z czego ponad 1,15 miliarda pochodzi z funduszy europejskich. Działania oparte na ekologicznych rozwiązaniach zapewniają poprawę warunków środowiska, korzystnie wpływają na jakość powietrza i komfort życia mieszkańców - mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

reklama

21 lipca 1953 roku odbyło się uroczyste uruchomienie pierwszej linii trolejbusowej w Lublinie.

- W przeddzień ówczesnego Narodowego Święta Odrodzenia Polski pasażerowie mogli po raz pierwszy przejechać trolejbusami linii numer 15, które kursowały spod dworca kolejowego przez ulicę 1 Maja, Zamojską, Krakowskie Przedmieście do trójkątnej pętli przy ulicy Uniwersyteckiej (wracały natomiast przez Kunickiego i Pocztową). Cztery radzieckie pojazdy marki JaTB-2 jeździły co 10-12 minut. Trolejbusy te miały długość 9,5 metra, ich masa własna wynosiła 9,4 tony a silnik miał moc 60 kW. Posiadały one około 50 miejsc, z czego 33 siedzące. Do Polski przyjechały w 1945 roku w ramach daru Moskwy dla Warszawy. Do Lublina JaTB-2 trafiły jako bardzo wyeksploatowane pojazdy, jednak wówczas nie było szans na lepszy tabor. Zostały wycofane w 1955 roku - informuje ZTM w Lublinie.

reklama

Lublin ma aktualnie największy system trolejbusowy w kraju, czyli 100 trolejbusów oraz ponad 70 km trakcji. Do tego, miasto spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce i w Europie. Ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie tego progu do 2028 r. Poza tym, w 2014 roku miasto kupiło dwanaście Solarisów Trollino 18. W 2018 roku natomiast pojawiło się 15 Ursusów CS18LFT. Od 2021 r. w taborze są łącznie 42 przegubowe trolejbusy.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama