"Ostatnia dekada to czas intensywnego rozwoju i inwestycji"
- W ostatnich 10 latach Lublin przeszedł znaczącą metamorfozę, stając się najważniejszym ośrodkiem Polski Wschodniej i jednym z najdynamiczniej rozwijających się miast w kraju. Ostatnia dekada to czas intensywnego rozwoju i inwestycji oraz dobrze wykorzystanych możliwości i szans dzięki którym Miasto jest miejscem otwartym, bezpiecznym i przyjaznym dla mieszkańców. Sukces inwestycyjny miasta trudno jednak rozpatrywać bez powiązania go z ciężką pracą związaną z pozyskaniem i wykorzystaniem funduszy unijnych, co zagwarantowało Lublinowi pozycję jednego z liderów zarówno w zakresie wykorzystania środków europejskich, jak i udziału w wydatkach budżetu miasta na inwestycje publiczne - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.
- Dzięki wielopoziomowym i szeroko zakrojonym inwestycjom, które objęły infrastrukturę drogową, komunikację, przestrzeń publiczną a także infrastrukturę komunalną oraz dzięki wprowadzonym nowoczesnym rozwiązaniom cyfrowym w różnych dziedzinach życia, Lublin jest miastem dobrych praktyk. Z naszych rozwiązań, wysokiego standardu usług świadczonych dla mieszkańców, wiedzę i przykład czerpią teraz inni. Nasze inwestycje przyczyniają się do poprawy dostępności komunikacyjnej nie tylko w obrębie miasta, ale również wpływają na ich jakość na terenie gmin ościennych i całego obszaru metropolitalnego. Inwestycje są też najlepszą metodą walki ze spowolnieniem gospodarczym spowodowanym pandemią. Stąd, mimo obecnej sytuacji gospodarczej w kraju, podejmujemy działania mające na celu utrzymanie realizacji inwestycji na zaplanowanym, wysokim poziomie - mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.
Drogi i komunikacja
W latach 2007-2013 Miasto pozyskało łącznie ponad 1 mld zł z UE, w tym od 2011 roku niemal 965 mln zł - najwięcej na projekty transportowe i drogowe. W latach 2014-2020 pozyskano łącznie około 919 mln zł na realizację projektów inwestycyjnych o łącznej wartości prawie 1,2 mld zł. Najwięcej z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, bo aż 738 mln zł.
Dzięki temu w latach 2010-2020 powstały m.in. miejskie obwodnice, dojazdy do obwodnicy miasta, łącznie zbudowano i wyremontowano ponad 200 km dróg, chodników i dróg dla rowerów w mieście. Poza tym, zmodernizowano sieć komunikacyjną, przyłączając miasto do głównych szlaków komunikacyjnych, drogowych i lotniczych. Zbudowano infrastrukturę drogową, a kolejnym krokiem jest trwająca obecnie budowa Dworca Metropolitalnego. Postawiono na ekologiczną komunikację publiczną, w 80 proc. wymieniając tabor komunikacji miejskiej. W ramach Zintegrowanego Systemu Miejskiego Transportu Publicznego wybudowano trakcję trolejbusowej o długości ponad 76 km, podstacje zasilające, zajezdnię trolejbusową przy ul. Grygowej, system zarządzania ruchem i komunikacją oraz kupiono autobusy i trolejbusy.
W ciągu dekady wykonano m.in. przedłużenie ul. Mełgiewskiej w kierunku węzła drogowego "Mełgiew” na obwodnicy miasta Lublin, zbudowano drogę dojazdową do węzła "Dąbrowica”, ul. Poligonową do granic miasta. Wyremontowano lub zmodernizowano łącznie 23 mosty, wiadukty i estakady za ponad 306 mln zł, w tym m. in. w ciągu al. Solidarności, al. Smorawińskiego, Filaretów, Muzycznej, Grygowej, Mełgiewskiej, Nałęczowskiej, Pawiej i Fabrycznej. Poza tym, wybudowano ul. Bohaterów Monte Cassino i Dywizjonu 303 oraz przebudowano skrzyżowania ul. Krochmalna - Diamentowa, ul. Stadionową, Lubelskiego Lipca '80, Muzycznej wraz z mostem na rzece Bystrzycy. Dodatkowo, trwa budowa siedmiu węzłów przesiadkowych w ramach projektu budowa i modernizacja węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi rodzajami transportu dla potrzeb Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Parki i sport
Do tej pory Miasto zrealizowało z zakresu rewitalizacji łącznie 11 projektów unijnych, z łącznym dofinansowaniem w wysokości 95,4 mln zł. Duży udział w działaniach rewitalizacyjnych miasta stanowią projekty dotyczące przestrzeni miejskiej, w tym zieleni, jak rewitalizacja Parku Ludowego przeprowadzona na obszarze 22 ha zakończona w 2020 roku i budowa nowego parku na terenach zdegradowanych przy ul. Zawilcowej (obszar 14 ha). Projektem o charakterze rewitalizacji była również modernizacja modernizacja Placu Litewskiego wraz z deptakiem przeprowadzona na obszarze 4,5 ha oraz rewaloryzacja Ogrodu Saskiego (2,8 ha). Inne projekty z zakresu rewitalizacji miasta to np. rozbudowa Domu Pomocy Społecznej "Kalina” i projekt przebudowy Zespołu Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów.
Dzięki środkom unijnym powstały obiekty sportowe np. Arena Lublin, Aqua Lublin czy Stadion Lekkoatletyczny, na których organizowane są międzynarodowe wydarzenia sportowe. Zyskała również kultura. W odnowionych zabytkach funkcjonują Teatr Stary czy Centrum Kultury.
E-usługi
Środki europejskie pozwalają też na realizację projektów zwiększających dostępność e-usług w administracji publicznej. Inwestycje w infrastrukturę informatyczną z unijnym dofinansowaniem spowodowały, że obecnie Lublin posiada największe samorządowe centrum informatyczne we Wschodniej Polsce z rozbudowaną serwerownią obsługującą dane z lubelskich jednostek miejskich, jednostek komunalnych czy oświatowych. Działa 30 e-usług dla mieszkańców, powstał Geoportal Miejski – interaktywa mapy miasta, służąca do pozyskiwania, przetwarzania udostępniania danych geodezyjnych, geograficznych czy informacyjnych, Model 3D Lublina, za który Miasto Lublin otrzymało nagrodę Smart City Forum, nowa platforma e-usług geodezyjnych, która umożliwia udostępnienie danych przestrzennych oraz skrócenie czasu obsługi spraw geodezyjnych. Dzięki realizacji projektu EduLublin, Lublin też był pierwszym miastem w Polsce, w którym wszystkie placówki oświatowe przeszły integrację e-dziennika z pakietem narzędzi do zdalnej nauki i komunikacji.
Hulajnogi i Lubelski Rower Miejski
W ostatnich latach w Lublinie powstało ponad 170 km ścieżek i pasów rowerowych, a od 2014 roku funkcjonuje system Lubelskiego Roweru Miejskiego od czterech lat będący w systemie aglomeracyjnym z Gminą Świdnik i powiatem świdnickim, dysponujący w ostatnim sezonie 911 rowerami dostępnymi na 93 samoobsługowych stacjach, liczący 119 tys. zarejestrowanych użytkowników z 3,5 mln wypożyczeń rowerów od początku działania systemu. Lublin w sposób uporządkowany stara się włączyć hulajnogi elektryczne w system transportowy miasta, czego rezultatem było wytyczenie w pierwszym etapie 20 specjalnie oznakowanych parkingów dla hulajnóg elektrycznych oraz podpisanie porozumienia z operatorami środków transportu osobistego.\
Tereny zielone
W ostatnich dziesięciu latach powstało łącznie 72 ha nowych i zrewitalizowanych terenów zieleni - parków, skwerów kieszonkowych, łąk kwietnych, zieleńców, nasadzeń w pasach drogowych i rondach. Tylko jesienią 2020 roku w przestrzeni miasta ostało zasadzonych 1125 drzew, 5000 krzewów oraz tysiące bylin, róż, traw ozdobnych oraz sadzonek żywopłotów. Aranżacja i nasadzenia na rondach to 13,5 tys. krzewów oraz prawie 2 tysięcy bylin, traw. To również ochrona 84 cennych przyrodniczo wąwozów i suchych dolin. Od 2014 roku ochroną i konserwacją drzew i terenów zielonych w mieście zajmuje się Miejski Konserwator Zieleni. Realizowane są kampanie i projekty, jak leczenie i konserwacja starodrzewu, zabiegi mikoryzacji i powiększania mis, program ratowania lubelskich kasztanowców oraz liczne kampanie edukacyjno-informacyjne m.in. "Lublin nad łąką przysiadł”, "Tu kosimy rzadziej”, "Co znaczy pszczoła?” czy "Program Estetyka”.
Działania na rzecz środowiska
Realizowano projekty z zakresu zrównoważonego rozwoju w obszarze środowiska obejmujące działania z zakresu gospodarki odpadami, walki ze smogiem, usuwania azbestu oraz zapobiegania skutkom suszy, czego przykładem jest zainicjowany w ubiegłym roku Program ochrony zasobów wodnych dla Lublina. W ciągu ostatnich 10 lat zostało zdemontowanych 71 tys. mkw. pokryć dachowych z azbestem, łącznie ponad 2 tys. ton odpadów z 1262 nieruchomości. W ramach funkcjonującego od 2013 roku Programu Ograniczania Niskiej Emisji, podpisano z mieszkańcami Lublina 415 umów na łączną kwotę ponad 3,1 mln zł, dzięki czemu zlikwidowano ponad 600 kotłów na paliwa stałe na terenie miasta.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.