Na majowej sesji Rady Miasta Lublin radna Jadwiga Mach z klubu prezydenta Krzysztofa Żuka poruszyła temat samochodów w centrum miasta.
Zabrała głos przy okazji podejmowania uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż części nieruchomości stanowiącej własność Gminy Lublin położonej w Lublinie przy ulicy Jasnej.
CZYTAJ TAKŻE: Lublin: Sąd zniósł zakaz wprowadzania psów do Ogrodu Saskiego. Radny chce wymiany tablic
- Każdy chyba widzi, jak wylgląda tamten teren. Tak naprawdę to jest parking, jakieś ogrodzenie, blachy, brak gospodarza. I pytam, czy…, pytam, pytam…, ale ktoś wynajmuje, ktoś to gospodaruje - mowła Jadwiga Mach. - Czy jesteśmy za tym, żeby rzeczywiście miasto wyglądało tak, jak niektóre miasta jeszcze w Polsce, bo wielu już odeszło od tego, żeby centra były wolne od komunikacji – nie miejskiej, tylko tej prywatnej pojazdów samochodowych. I myślę, że kiedyś dojdzie, zresztą taka dyskusja i propozycje na tej sali także miały miejsce, żeby tę strefę wydłużać. Wszyscy pamiętają, to jeszcze niedawno przed rozbudową deptaka, jak kursowały autobusy i przystanek był naprzeciwko poczty – przystanek MPK, autobusy – a dzisiaj chyba już prawie nie pamiętamy. I nie było drzew, nie było cienia bo był krawężnik, chodnik i przystanek, i wszyscy tam oczekiwaliśmy. W tej chwili nie ma tam ruchu i myślę, że wszyscy mieszkańcy, a przede wszystkim turyści są zadowoleni i pozytywnie oceniają rozwój naszego miasta.
Do słów radnej, w ingerpelacji odniósl się Bartłomiej Bałaban z klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości.
- Słowa Pani Radnej Klubu Radnych Prezydenta Miasta Lublina budzą moje zaniepokojenie oraz zastanowienie czy pomysł związany z dalszym ograniczeniem bądź wyłączeniem ruchu samochodów osobowych z Centrum Miasta Lublina jest dyskutowany i jest brany pod uwagę przy dalszym planowaniu ruchu w centrum miasta? - napisał radny.
Dodał, że do centrum każdego dnia dojeżdżają osoby pracujące, często osoby, które w przedszkolach i szkołach w Śródmieściu zostawiają w tym czasie swoje dzieci. Zdaniem Bałabana, rozwiązanie polegające wyłącznie na przeniesieniu ciężaru związanego z dojazdem do centrum osób tu pracujących na komunikację miejską przy
zachowaniu komfortu dojeżdżających i zamieszkujących centrum, nie rozwiąże problemu.
- Taka propozycja moim zdaniem niczego korzystnego nie wnosi, zarówno jeżeli chodzi o ruch samochodowy w Centrum jak i rozwój samego Śródmieścia. Rozumiem, że nadmierna ilość samochodów w ścisłym centrum może powodować irytację, biorąc pod uwagę zagęszczenie ruchu aut, jego nieuporządkowanie i parkowanie w miejscach utrudniających komunikację pieszą i rowerową. Są jednak inne rozwiązania, które mogą to zniwelować. Jednym z nich może być budowa Centralnego Parkingu podziemnego umiejscowionego np. pod Placem Litewskim lub w innym bliskim miejscu. Dodatkowo ograniczenie chaotycznego parkowania na chodnikach i miejscach do
tego nieprzeznaczonych w Centrum Miasta można dokonać poprzez pełną i kompleksową ich ochronę polegającą na m. in. ustawieniu słupków. Takich rozwiązań, które można wypracować i wprowadzić z korzyścią dla wszystkich mieszkańców Lublina jest więcej - czy5amy dalej w interpelacji.
Zapytal również czy słowa radnej, związane z zamysłem wyłączenia ruchu samochodów osobowych z centrum mają odzwierciedlenie w ewentualnych i przyszłych planach tego dotyczących i czy takie rozmowy i ustalenia są prowadzone? - Czy możliwym jest rozważenie budowy podziemnego Centralnego Parkingu, który w znacznej mierze rozwiąże problemy z parkowaniem w Centrum Miasta lub jego ścisłym pobliżu? - pyta Bałaban.
Na interpelację odpowiedział Tomasz Fulara - zastępca preztydenta ds. inwestycji i rozwoju.
Na wstępie wyjaśniła, że obecnie nie są planowanedodatkowe ograniczenia dla pojazdów. - Niemniej jednak, Wydział Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością, mając na uwadze bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, jak również kwestię uporządkowania ruchu i postoju pojazdów w centrum miasta, na bieżąco prowadzi analizy w powyższym zakresie. Przykładowymi projektami są już podane do wiadomości publicznej zmiany na ul. Wodopojnej, ul. Świętoduskiej i ul. Lubartowskiej - napisał Tomasz Fulara.
Obecnie w Śródmieściu obowiązują ograniczenia wjazdu na Stare Miasto oraz Deptak. Ruch tam odbywa się wyłącznie po uzyskaniu odpowiedniego zezwolenia. Do tego, w lecie, analogicznie do 2023 r., w weekendy obowiązujeczasowa zmiana organizacji ruchu na ul. Królewskiej. Dopuszcza ona wyłącznie ruch komunikacji miejskiej, służb porządkowych i rowerów, a w najbliższym czasie lista ta zostanie rozszerzona o autokary turystyczne.
Z kolei co do propozycji budowy parkingu podziemnego pod Placem Litewskim, zastępca prezydenta przekazał, że obecnie nie jest rozważana taka inwestycja.
- Budowa wiązałaby się z rozbiórką nowych elementów zrealizowanych w ramach przebudowy Placu Litewskiego w latach 2016- 2017 w ramach zadania inwestycyjnego pn."Rewitalizacja części Śródmieścia Miasta Lublin" - tłumaczy Fulara. - Jednocześnie informuję, że uporządkowaniu zasad parkowania w Śródmieściu Lublina służyło wyznaczenie Strefy Płatnego Parkowania. Obszary takie stymulują naturalną rotację pojazdów sprawiając, że osoby chcące załatwić sprawy w tej części miasta mają możliwość znalezienia miejsca parkingowego niezależnie od pory dnia. W lubelskiej Strefie Płatnego Parkowania dostępnych jest ponad 2,7 tys. miejsc postojowych, a uiszczenie opłaty możliwe jest w 175 parkomatach.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.