W trakcie inauguracji, z udziałem przedstawicieli władz oraz dyrektorów szkół, nauczycieli i ekspertów edukacyjnych, każda ze szkół otrzymała pamiątkową tabliczkę potwierdzającą uczestnictwo w projekcie.
- Dzisiejsze wydarzenie to nie tylko podsumowanie pilotażu, ale przede wszystkim deklaracja gotowości do odważnego przedefiniowania modelu edukacji, który odpowiada na rzeczywiste potrzeby współczesnych uczennic i uczniów oraz wyzwania dynamicznie zmieniającego się świata. Lublin udowadnia, że połączenie wizji, kompetencji i współpracy wielu środowisk może prowadzić do stworzenia szkoły, która rzeczywiście przygotowuje młodych ludzi do życia i rozwoju w cyfrowej rzeczywistości - mówi
Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.
Od pilotażu do zmiany
Początek inicjatywy to luty 2024 roku, kiedy to w 28 lubelskich szkołach ruszył program pilotażowy. Wzięło w nim udział ponad 120 nauczycielek i nauczycieli oraz ponad 4 tys. uczennic i uczniów. Przez 12 miesięcy testowano nowoczesne narzędzia i metody nauczania informatyki, skupiające się na praktycznych umiejętnościach, pracy projektowej i realnych wyzwaniach związanych z technologią. Zajęcia odbywały się z wykorzystaniem chmurowej platformy edukacyjnej stosowanej m.in. w Akademii Leona Koźmińskiego. Program nauczania został opracowany przez ekspertki i ekspertów Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, pod opieką merytoryczną akademików specjalizujących się w IT. Efekty przerosły oczekiwania: ponad 70% uczniów zadeklarowało, że platformy edukacyjne pozytywnie wpływają na ich zrozumienie materiału i wyniki w nauce, a 70% nauczycieli skorzystało z narzędzi oferowanych przez platformę CyberSkiller – co potwierdza ich wartość dydaktyczną i gotowość do korzystania z nowoczesnych metod nauczania.
Od kwietnia 2025 roku projekt objął ponad 70 szkół w całym Lublinie. To ponad 20 tys. uczennic i uczniów oraz ponad 200 nauczycielek i nauczycieli, którzy wspólnie wyznaczają nowy standard cyfrowej edukacji w Polsce. Wszyscy uczniowie biorą udział w zajęciach informatyki opartych na programie Cyfrowego Dialogu. To jednak dopiero początek, ponieważ tysiąc najbardziej zaangażowanych uczniów weźmie udział w zaawansowanych kursach z zakresu sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa, przygotowanych przez Akademię Leona Koźmińskiego. W ten sposób Lublin nie tylko uczy, ale rzeczywiście inwestuje w przyszłość młodego pokolenia i cyfrowe bezpieczeństwo lokalnej społeczności.
- Lublin poważnie traktuje rozwój edukacji cyfrowej – podejmuje przemyślane, długofalowe działania i inspiruje inne samorządy do podobnych inwestycji. Cyfrowa transformacja edukacji to dziś nie wybór, lecz konieczność. Wspólnie z partnerami z Lublina pokazujemy, że nowoczesna szkoła może łączyć kompetencje przyszłości z bezpieczeństwem cyfrowym i robić to systemowo, odpowiedzialnie i z myślą o kolejnych pokoleniach - mówi prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.
Ważne dyskusje
Podczas wydarzenia odbyły się także panele dyskusyjne. Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, przybliżył ideę IT Fitness Test – największego w Europie Środkowo-Wschodniej bezpłatnego testu sprawdzającego kompetencje cyfrowe uczennic i uczniów. Test ocenia praktyczne umiejętności z zakresu obsługi Internetu, bezpieczeństwa cyfrowego, narzędzi biurowych oraz mediów społecznościowych. Jego celem jest nie tylko diagnoza stanu wiedzy, lecz także promocja świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii – szczególnie wśród młodego pokolenia. Szczególne miejsce poświęcono tematyce cyberodporności. Uczestnicy wydarzenia mieli okazję rozwiązać interaktywne zadania z zakresu cyberodporności przygotowane przez Akademię Leona Koźmińskiego oraz Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog pod okiem prof. Bogdana Księżopolskiego. Każda osoba obecna na wydarzeniu otrzymała również zaproszenie do udziału w kursie „Cyberodporność na start”, który dostarcza podstawowej, lecz niezbędnej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego.
- Cyberodporność to dziś fundament nowoczesnej edukacji. Nie chodzi już tylko o dostęp do technologii, ale o świadome, bezpieczne i odpowiedzialne jej wykorzystanie. Naszym wspólnym celem powinno być wyposażenie obywatelek i obywateli – niezależnie od wieku – w praktyczną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego. To nie dodatek, lecz niezbędny element kształtowania świadomego i odpornego społeczeństwa cyfrowego - mówi Iwona Brzózka-Złotnicka, prezeska Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Inwestycja w przyszłość
Szkoły biorące udział w projekcie „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT” podejmują konkretne działania na rzecz budowy spójnego systemu kształcenia informatycznego, wspierającego rozwój lokalnej społeczności i przyciągającego do miasta nowoczesny biznes. W ramach programu uczennice i uczniowie wezmą udział w kursach wykraczających poza podstawę programową, m.in. z zakresu sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa. Zajęcia te, opracowane przez ekspertów Akademii Leona Koźmińskiego, otwierają młodzieży nowe możliwości dalszego kształcenia, a nawet rozpoczęcia pracy w sektorze IT bezpośrednio po ukończeniu szkoły.
Lublin od lat konsekwentnie wspiera rozwój sektora IT, a projekt „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT” jest jego naturalnym przedłużeniem. Miasto przyciąga inwestycje technologiczne, rozwija infrastrukturę, wspiera startupy i buduje silne partnerstwa z uczelniami oraz biznesem. Pod hasłem „Lubelska Wyżyna IT” miasto tworzy środowisko, w którym technologie przyszłości stają się codziennością. W Lublinie działa ponad 3,5 tysiąca firm z sektora ICT, a liczba specjalistów IT przekracza 8 tysięcy osób.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.