W porządku obrad sesji Rady Miasta Lublin był punkt dotyczący projektu uchwały w sprawie "ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej i inwestycji towarzyszącej przy ul. Wojciechowskiej 42b w Lublinie". Zgodnie z treścią projektu uchwały ustala się dla firmy Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Budomex sp. z o. o. lokalizację inwestycji mieszkaniowej polegającej na budowie zespołu ośmiu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami w parterach, garażami, instalacjami wewnętrznymi oraz niezbędną zewnętrzną infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem terenu wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach.
Dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych ustala się: minimalną powierzchnię użytkową mieszkań - 35 000 m², maksymalną powierzchnię użytkową mieszkań - 40 000 m², minimalną liczbę mieszkań - 625, maksymalną liczbę mieszkań – 662. Planowane są też lokale o funkcji handlowo-usługowej w parterach budynków mieszkalnych wielorodzinnych, o łącznej powierzchni od 1 750 m² do 3 500 m2, czyli od 5 % do 10 % powierzchni użytkowej mieszkań.
Budynki miałyby powstać w oparciu o ustawę z 2018 roku - "o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących" - tzw. specustawa lex deweloper.
CZYTAJ TAKŻE: Lublin: Radni dali zielone światło deweloperowi. Chce postawić bloki na Czechowie Południowym
- Inwestor spełnił warunki lokalizacji inwestycji mieszkaniowej wynikające ze specustawy mieszkaniowej, a w szczególności przedstawił koncepcję urbanistyczno-architektoniczną oraz spełnił standardy lokalizacji i realizacji inwestycji mieszkaniowej - czytamy w projekcie uchwały. - Zgodnie z art. 5 ust. 3 specustawy inwestycję realizuje się niezależnie od ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, pod warunkiem, że nie jest sprzeczna ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (...). Planowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie określonym w obowiązującym Studium - uchwała nr 283/VIII/2019 r. Rady Miasta Lublin z dnia 1 lipca 2019 r. w sprawie uchwalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Lublin - jako tereny obiektów produkcyjnych, składów, magazynów.
Z projektu wynika też, że inwestycja w części jest zgodna z ustaleniami miejscowego planu, w tym np. w zakresie: wysokości realizowanych budynków jako niskie i średniowysokie, dostępu do miejskich sieci uzbrojenia terenu, lokalizacji i sposobu realizacji miejsc postojowych dla samochodów na działce inwestycyjnej, zachowania zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego, zachowania zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu
- Jednakże inwestycja nie spełnia wymogów planu w zakresie: przeznaczenia terenu przez planowane przeznaczenie tego terenu pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z usługami wraz z niezbędnymi urządzeniami budowlanymi. Zgodnie z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu teren ten, oznaczony symbolem AG, przeznaczony jest pod tereny aktywności gospodarczej obejmujące obszary zgrupowań przemysłowo - składowych, z podstawowym przeznaczeniem gruntów pod różnego rodzaju działalność produkcyjno – wytwórczą i składowo - magazynową taką jak: produkcja przemysłowa, średnia wytwórczość, zaplecze techniczne budownictwa, bazy sprzętu i transportu, składy, magazyny, hurtownie, urządzenia obsługi rolnictwa oraz inne formy działalności gospodarczej wraz z zapleczem administracyjnym i socjalnym - czytamy w projekcie.
Rada Miasta Lublin, analizując i rozpatrując przedmiotowy wniosek na posiedzeniach komisji Rady oraz podczas sesji Rady, brała pod uwagę "niedostateczny stan zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych na terenie miasta oraz potrzeby i możliwości rozwoju gminy Lublin wynikające z ustaleń Studium, a także inne uwarunkowania oraz uzyskane w toku postępowania opinie i dokonane uzgodnienia".
Ostatecznie jednak projekt uchwały został wycofany z porządku obrad. Radni nie będą nad nim głosować na obecnej, czwartkowej (6 lutego) sesji.
Lex deweloper
Wśród plusów specustawy wymienia się np. uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjnego. Specustawa wprowadziła uproszczone procedury administracyjne i planistyczne. To miało skrócić czas potrzebny na realizację inwestycji.
Natomiast wśród minusów wymieniane są np. brak konsultacji społecznych, naruszenie ładu przestrzennego czy to, że specustawa mogła prowadzić do obniżenia standardów urbanistycznych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.