Prace w terenie zaczęły się w grudniu 2024 r. W ramach inwestycji powstanie 23-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, z rezerwą pod budowę trzeciego pasa.
Do tego wykonanych zostanie ponad 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynierskich, w tym cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując korytarz obecnej jednojezdniowej obwodnicy miasta, a od wschodu ominie miejscowość Niemce. W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Z kolei na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa, w sąsiedztwie obecnej DK19, węzeł Niemce Południe. Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina - informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Głównym wykonawcą inwestycji jest firma Duna.
- W miejscu węzeł Niemce-Południe powstaną dwa ronda, a także wiadukt. Na tym węźle dla kierowców jadących od strony Lublin będzie się rozpoczynał objazd miejscowości Niemce. Obecnie jest to "wąskie gardło". Na trasie S19 codziennie przejeżdżają tysiące samochodow - ok. 30 tys. pojazdów na dobę. Czasami korek sięga poza to miasteczko, a przejazd trwa nawet kilkadziesiąt minut. Natomiast po wybudowaniu tej trasy czas przejazdy skróci się do kilku minut - mówił we wtorek (6 maja) Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Obecnie krajobraz na budowie zmienia się z tygodnia na tydzień, a część miejsc jest nie poznania. Trwają prace ziemne, budowane są nasypy i wykopy. Powstają obiekty inżynierskie, trwa przebudowa podziemnych sieci uzbrojenia terenu.
W ostatnim czasie wykonawca rozebrał też drogę krajową między Ciecierzynem a Leonowem. Trwa budowa lewej nitki S19 i wzmacnianie terenu. Wprowadzony został objazd w Wandzinie w związku z planowaną budową przejścia dla zwierząt. Zakresem całej inwestycji objęty jest teren o wielkości 315 hektarów. - To można porównać do dużej dzielnicy takiej jak Kalinowszczyzna czy Bronowice w Lublinie - dodawał Łukasz Minkiewicz.
Wykonanych ma być również 2 mln metrów sześciennych wykopów. - Można to porownać do ok. 800 basenów o wymiarach olimpijskich - precyzował Minkiewicz.
Do inwestycji wykorzystanych zostanie ok. 5 tys. ton stali. Dla porownania - Wieża Eiffla w Paryżu waży 10 tys. ton.
- Zaawansowanie robót wynosi ok. 19,5 proc. Prace ziemne w branży drogowej - 10,5 proc., roboty mostowej - 9,5 proc - podkreślał Piotr Mazur, kierownik budowy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.