Konkurs „Doskonałość dydaktyczna” był organizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego.
- Stawiamy na nowoczesny system jakości kształcenia. Nowoczesny, czyli z programami doskonalenia dydaktyki, które będą rozwijane i monitorowane przez centra dydaktyczne działające na uczelniach, z profesjonalną kadrą przygotowaną do przekazywania kompetencji przyszłości, stosującą w codziennej praktyce innowacyjne metody nauczania, gotową występować w roli mentorów młodego pokolenia - mówi dr Karolina Zioło-Pużuk, wiceministra nauki i szkolnictwa wyższego.
Akademicka doskonałość
Od stycznia 2026 r. Politechnika Lubelska rozpocznie realizację projektu „Akademicka doskonałość Politechniki Lubelskiej – rozwój jakości kształcenia i potencjału dydaktycznego”.
- Jego celem jest podniesienie jakości kształcenia, rozwój kompetencji kadry akademickiej, umiędzynarodowienie, wdrożenie nowoczesnych technologii cyfrowych oraz lepsze przygotowanie studentów do pracy w nowoczesnej gospodarce - podkreśla prof. Paweł Droździel, prorektor ds. studenckich Politechniki Lubelskiej.
Na uczelni powstanie zespół ds. jakości kształcenia, który będzie wspierał nauczycieli akademickich w tworzeniu programów studiów, innowacyjnych metod nauczania i e-learningu, a także ulepszeniu standaryzacji procesów i stałym monitorowaniu efektów działań dydaktycznych.
- Ważny jest też rozwój kompetencji nauczycieli akademickich. Chodzi o obszar dydaktyczny, merytoryczny, cyfrowy, środowiskowy i związany z inkluzywnością - zwraca uwagę kierownik projektu dr Ewa Łazuka, prof. uczelni z Wydziału Matematyki i Informatyki Technicznej Politechniki Lubelskiej.
Dlatego 120 nauczycieli akademickich i 20 doktorantów weźmie udział w rozbudowanym programie szkoleń, staży oraz wizyt studyjnych w wiodących uczelniach.
W zakresie dydaktyki doskonalić będą nowoczesne metody aktywizujące, nauczanie w języku angielskim oraz wykorzystanie narzędzi do analizy procesu uczenia się (learning analytics). Kompetencje cyfrowe obejmą obsługę narzędzi obliczeniowych, takich jak: MATLAB, Python, R czy SQL, a także zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją, rzeczywistością rozszerzoną i wirtualną (AR/VR), edukacją hybrydową, cyberbezpieczeństwem, blockchainem oraz metaverse w edukacji.
Projekt uwzględnia również rozwój kompetencji związanych z zieloną transformacją, w tym odnawialne źródła energii, efektywność energetyczną, gospodarkę cyrkularną, technologie niskoemisyjne oraz adaptację infrastruktury do zmian klimatu. W obszarze projektowania uniwersalnego uczestnicy poznają zasady dostępności cyfrowej, wytyczne WCAG oraz sposoby dostosowania sal i laboratoriów do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Rozwijane będą także kompetencje merytoryczne w zakresie nowoczesnych technologii wytwarzania, mechatroniki, energetyki, inżynierii biomedycznej, diagnostyki materiałowej, symulacji środowiskowych oraz ogólnych kompetencji inżynierskich.
- Projekt „Akademicka doskonałość Politechniki Lubelskiej – rozwój jakości kształcenia i potencjału dydaktycznego” stanowi ważny element naszego planu rozwoju. Uzupełnia dotychczasowe działania i wzmacnia je w obszarze jakości kształcenia - podsumowuje dr Łazuka.
W ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 71 polskich uczelni otrzyma łącznie blisko 130 mln zł wsparcia na rozwój jakości kształcenia i potencjału dydaktycznego. Z tej puli 2 mln zł przekazane zostanie Politechnice Lubelskiej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.