W wyniku reformy oświaty w miejsce zasadniczych szkół zawodowych od 1 września 2017 roku funkcjonują szkoły branżowe I stopnia, a od września tego roku powstaną jeszcze szkoły branżowe II stopnia. Przeznaczone są dla tych absolwentów branżowych szkół I stopnia z ostatnich pięciu lat, którzy planują podnieść swoje kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne.
- Przez najbliższe trzy lata (do roku szkolnego 2022/2023) do branżowych szkół II stopnia przyjmowani będą także absolwenci zasadniczych szkół zawodowych, którzy rozpoczęli do nich uczęszczanie nie wcześniej niż w roku szkolnym 2012/2013 – dodaje Monika Głazik z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.
Dlatego lubelscy radni miejscy na czerwcowej sesji uchwalili nadanie statutu Branżowej Szkole Spożywczej II stopnia, Branżowej Szkole Samochodowej II stopnia i Branżowej Szkole Budownictwa II stopnia.
Pierwsza ze szkół mieści się przy Alejach Racławickich 7 (Zespół Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego im. Gen Franciszka Kleeberga) i prowadzi kształcenie w zawodzie technik technologii żywienia. Druga szkoła jest zlokalizowana w budynku przy al. Jana Długosza 10a (Zespół Szkół Samochodowych im. Stanisława Syroczyńskiego) i prowadzi naukę w zawodzie technik pojazdów samochodowych. Ostatnia ze szkół jest w Zespole Szkół Budowlanych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego przy ul. Słowiczej 3. Placówka przygotowuje do pracy w zawodzie technik robót wykończeniowych w budownictwie. Edukacja we wszystkich trzech szkołach trwa dwa lata. Sama kontynuacja nauki na drugim stopniu nie jest obowiązkowa, ale po zdaniu egzaminu z danej kwalifikacji i ukończeniu szkoły uczeń zyskuje tytuł technika oraz wykształcenie średnie branżowe. Ma również możliwość przystąpienia do egzaminu maturalnego, a po jego zdaniu kontynuacji nauki na studiach.
Zgodnie ze statutami szkoły zobowiązują się m.in. do realizacji innowacyjnego i nowatorskiego procesu nauczania, wspierania w trudnościach w nauce, kształtowania postaw patriotycznych, ale też organizowania ewentualnych porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki i pomocy specjalistycznej dla niepełnosprawnych uczniów i wspierania uzdolnionych przez organizowanie indywidualnego programu nauczania i zajęć pozalekcyjnych. W statutach jest też mowa o tym, jak mają wyglądać praktyki zawodowe, praca nauczycieli, ocenianie uczniów, doradztwo zawodowe, wolontariat, formy opieki i pomocy uczniom.