Już nie trzeba będzie chodzić naookoło
Od jakiegoś czasu trwa remont dworca kolejowego Lublin Główny. Dotąd podróźni musieli chodzic na stację przez ul. Pocztową, Kunickiego i Skwer im. Grażyny Chrostowskiej. Poza tym, mimo zakazu zatrzymywania się na skwerze, w zatoce autobusowej parkowały aua z powodu zamkniętego przejścia podziemnego.
Teraz to się zmieni i będzie otwarta krótsza trasa. Nowy odcinek przejścia podziemnego udostępniono po wykonaniu zasadniczych prac, żeby podróżni z obu stron stacji mieli dobry dostęp do pociągów. Zapewniono też bezpieczne warunki przejścia od kas biletowych do peronów. Wykończenie trasy na perony nie będzie wymagało istotnych zmian w organizacji ruchu. Pasażerowie o ograniczonych możliwościach poruszania się mogą korzystać z wind.
Nowe perony ułatwią poruszanie się
Przebudowa stacji Lublin Główny ma zwiększyć komfort obsługi podróżnych. Pasażerowie korzystają z nowego peronu nr 3 oraz jednej krawędzi peronu nr 2. Nowe perony są wyższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu, a jasne oświetlenie zapewnia bezpieczny dostęp do wagonów wieczorem. Montowana jest wiata oraz ławki. Z kolei w gablotach są informacje i rozkłady jazdy.
Przed dworcem w miejscu torowiska pracują maszyny. Na specjalnie przygotowanym terenie ustawiane są ścianki peronu. Stopniowo będą montowane kolejne elementy nawierzchni, oświetlenie, ławki i zostanie ułożony zostanie tor. Równocześnie wykonawca doposaża peron nr 2 w wiatę. W marcu przyszłego roku wszystkie perony na stacji będą utrzymane w standardzie peronu nr 3, czyli będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Sprawny ruch pociągów umożliwią instalowane urządzenia sterowania oraz sygnalizatory.
Widaukty kolejowe też w remoncie
Przebudowywane są również wiadukty kolejowe nad ul. Diamentową, Janowską i przy Drodze Męczenników Majdanka oraz mosty nad Bystrzycą i Czerniejówką. Dzieki wzmocnionym konstrukcjom cięższe składy sprawniej przejadą. Na wiadukcie kolejowym nad ul. Diamentową oraz moście kolejowym nad Bystrzycą montowane są właśnie kolejne elementy przepraw, a na wiadukcie nad ul. Droga Męczenników Majdanka szykowane jest miejsce pod następny tor. Natomiast most nad rzeką Czerniejówką jest zabezpieczany przed korozją.
Pociągi towarowe nie wjadą na Lublin Główny
Trwa również budowa łącznicy pomiędzy linią Lublin – Warszawa (nr 7) a linią Lublin – Stalowa Wola (nr 68). Wykonawca zakończył układanie rozjazdów. Dzięki inwestycji PLK pociągi towarowe nie będą wjeżdżały na stację Lublin.
CZYTAJ TAKŻE: Sześć firm chce wybudować Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Wszystkie powyżej zaplanowanego budżetu
Inwestycję za ponad 3,5 mld zł realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu Warszawa – Lublin z POiIŚ. z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł. Prace zostaną zrealizowane do 2022 roku.