– To pierwszy taki projekt w naszym mieście. Inicjatywa jest elementem realizowanego w Lublinie programu „Lublin Strefa 60+”. Głównym celem jest poprawa jakości życia osób w wieku senioralnym. Wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno komunikacyjne, chcemy umożliwić osobom starszym jak najdłuższe bezpieczne pozostawanie w najbliższym im domowym zaciszu. Takie rozumienie opieki nad osobami niesamodzielnymi i starszymi wpisuje się w realizowaną przez nas politykę społeczną – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Zadanie związane z zakupem i obsługą opasek będzie realizowane przez Zespół Ośrodków Wsparcia w Lublinie w okresie od 1 września 2019 do 31 sierpnia 2020 r.
– To koordynowana usługa dla osób wymagających stałej kontroli i wsparcia, ale także dla tych, które są obciążone ryzykiem zdrowotnym, a chcą zwiększyć swoją niezależność. Daje poczucie bezpieczeństwa zarówno seniorowi, jak i jego najbliższym, którzy na co dzień z nim nie przebywają. Pozwala nie tylko monitorować podstawowe czynności życiowe i zdarzenia alarmowe, upadek czy opuszczenie bezpiecznej lokalizacji, ale też daje możliwość komunikowania się seniorowi z Centrum Teleopieki – mówi Monika Lipińska, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Społecznych.
Koszt zaopatrzenia 400 osób starszych w opaski i zapewnienie systemu ich monitoringu rozstrzygnięty w drodze przetargu to kwota 190 tys. zł. Zakup zostanie sfinansowany z projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, Działanie 11 Włączenie społeczne, 11.2 Usługi społeczne i zdrowotne dla projektu „Aktywni i samodzielni. Usługi społeczne i zdrowotne – tworzenie systemu pomocy środowiskowej w celu wsparcia 350 osób w podeszłym wieku”.
System Teleopieki – jak to działa?
Operator systemu teleopieki zapewnia:
- prezentację działania systemu teleopieki seniorowi oraz przeszkolenie go w zakresie obsługi urządzenia,
- podłączenie opaski do systemu teleopieki,
- całodobową łączność z Centrum Teleopieki,
- monitoring wskaźników mierzonych przez opaskę,
- rejestrację sygnałów alarmowych.
Opaska ma indywidualny, niepowtarzalny numer i wyposażona jest w:
- przyciski do bezpośredniego połączenia się z Centrum Teleopieki i odbierania połączeń przychodzących,
- miernik tętna,
- czujnik upadku,
- czujnik zdjęcia i założenia opaski,
- lokalizator GPS (zasięg sieci obejmuje 100% terenu Lublina),
- pomiar poziomu ładowania baterii.
Centrum Teleopieki funkcjonować będzie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Do obsługi wykonawca zapewnia ratownika medycznego lub ratownika posiadającego kwalifikacje zgodnie z ustawą z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym Dz. U. 2019, poz. 993 oraz pracownika technicznego.
Pracownicy Centrum Teleopieki mają obowiązek:
- odbierać alarm z opaski,
- nawiązywać kontakt z uczestnikiem po odebraniu alarmu,
- kontaktować się z podanym wcześniej przez uczestnika numerem telefonu w celu weryfikacji wystąpienia alarmu,
- wzywać pomoc,
- utrzymać kontakt z uczestnikiem do momentu przybycia pomocy,
- stale monitorować stan techniczny opasek i poziom ich naładowania.
Opaskę może otrzymać osoba, która spełnia następujące kryteria:
- zamieszkuje na terenie Miasta Lublin,
- jest w wieku 60+,
- jest osobą z niepełnosprawnością, niesamodzielną,
- ma trudności w wykonywaniu czynności życia codziennego.
- w Zespole Ośrodków Wsparcia w Lublinie, ul. Lwowska 28, Lublin, pok. 14P, tel. 81 466 55 60, 667 352 149, 539 867 635, mail: sosdlaseniora@zow.lublin.eu, od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-15.00,
- w Wydziale Inicjatyw i Programów Społecznych Urzędu Miasta Lublin, ul. Stanisława Leszczyńskiego 23, pok. 13, tel. 81 466 30 50 lub 81 466 20 69, mail: wips@lublin.eu, od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-15.00.
- za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres: Zespół Ośrodków Wsparcia w Lublinie, ul. Lwowska 28, 20-128 Lublin z dopiskiem na kopercie SOS dla Seniora, przy czym za datę wpływu przyjmuje się datę wpływu dokumentów zgłoszeniowych, a nie datę wysłania formularza.
Do przeprowadzenia rekrutacji powołana zostanie komisja. Wszystkie osoby zakwalifikowane zostaną telefonicznie o tym powiadomione i zaproszone na szkolenie, które przeprowadzi wykonawca zadania firma SiDLY w siedzibie Zespołu Ośrodków Wsparcia. Planowane uruchomienie systemu monitoringu – 1 września.