Od blisko roku w Lublinie można wypożczyć elektryczną hulajnogę na minuty. Do wyboru są dwie firmy oferujące hulajnogi: Binkee.city, która jest też operatorem skuterów miejskich i Bolt oferujący przejazdy samochodami. Żeby wypożyczyć hulajnogę wystarczy zainstalować aplikację mobilną.
Lublinianie chętnie wypożyczają hulajnogi
Coraz więcej osób korzysta z miejskich hulajnog, więc na terenie miasta wyznaczono pierwsze dedykowane parkingi dla hulajnóg. 20 specjalnie oznakowanych miejsc powstało w ścisłym centrum miasta, w rejonie Dworca PKS, jak również na terenie miasteczka akademickiego, czyli na obszarach o największym natężeniu ruchu pieszego oraz użytkowników hulajnóg. To efekt współpracy Miasta Lublin z operatorami elektrycznych urządzeń.
Zdaniem władz Lublina hulajnogi są idealnym środkiem transportu, a szczególnie na krótkich dystansach są w stanie konkurować z indywidualną podróżą samochodem, stąd ich włączenie w system komunikacyjny miasta może być korzystne i prowadzić do zmniejszenia natężenia ruchu pojazdów. Ale w sytuacji braku odpowiednich regulacji prawnych i jasnego określenia ich miejsca na drodze, nasilają się konflikty z pieszymi i rowerzystami, związane z nieuporządkowanym pozostawianiem sprzętu na chodnikach i drogach dla rowerów.
- Dlatego Lublin jako jedno z pierwszych miast w Polsce wychodzi naprzeciw aktualnym trendom i w sposób uporządkowany stara się włączyć hulajnogi w system transportowy miasta - mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
Jak wyglądają parkingi dla hulajnóg?
Miasto wdrożyło pierwszy etap wyznaczenia parkingów dla hulajnóg, które w większości będą tworzyły tzw. Strefy Mobilności, czyli miejsca, gdzie w zasięgu wzroku osoba ma przynajmniej dwa różne środki transportu, nie wliczając w to samochodu osobowego. Znaczna część lokalizacji parkingów to bezpośrednie sąsiedztwo przystanków komunikacji miejskiej lub stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego. Drugim czynnikiem, jaki stał za wyborem lokalizacji, były obserwacje dotychczasowych miejsc pozostawiania hulajnóg przez ich użytkowników. Dedykowane parkingi zostały więc wyznaczone na chodnikach w formie wymalowanego obszaru z piktogramem, ale w taki sposób by nie utrudniać ruchu pieszego. Na parkingach, poza hulajnogami, mieszkańcy mogą pozostawić też np. deskorolki elektryczne czy segwaye.
Miejsca parkingów
ul. 3 Maja (róg ul. Cichej),
ul. Peowiaków (przy skrzyżowaniu z ul. Hugo Kołłątaja),
ul. Okopowej (przy skrzyżowani z ul. Zesłańców Sybiru),
ul. Lubartowskiej (róg ul. Bajkowskiego),
ul. Lipowej (przy skrzyżowaniu z ul. Narutowicza),
ul. Krakowskie Przedmieście (na łączeniu z ul. Krótką),
ul. Grottgera (przy skrzyżowaniu ul. Skłodowskiej),
ul. Spokojnej (przed budynkiem KUL),
pl. Wolności (róg ul. Wróblewskiego),
al. Tysiąclecia (przy pl. Zamkowym),
ul. Zamojskiej (przy przystanku Zamojska 01),
ul. Bernardyńskiej (przed skrzyżowaniem z ul. Zamojską),
al. Unii Lubelskiej (rejon skrzyżowania z al. Tysiąclecia),
ul. Krakowskie Przedmieście (skrzyżowanie z ul. Kołłątaja),
ul. Leszczyńskiego (skrzyżowanie z al. Długosza),
ul. Radziszewskiego (przy Chatce Żaka),
ul. Głęboka (skrzyżowanie z al. Kraśnicką),
ul. Nałęczowska (rejon biurowców i nowego osiedla),
ul. Langiewicza (przy skrzyżowaniu z ul. Godebskiego),
ul. Raabego (przy skrzyżowaniu z ul. Akademicką).
Pierwszych 20 miejsc parkingowych stanowi pilotaż rozwiązania systemowo porządkującego kwestię pozostawiania hulajnóg. Liczba miejsc może wzrosnąć o kolejne lokalizacje.