Reklama

Reklama

Projekt lubelskiego Dworca Metropolitalnego nagrodzony

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor:

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Projekt lubelskiego Dworca Metropolitalnego otrzymał nagrodę przyznawaną przez dziennik "Rzeczpospolita". To szklany budynek, przyjazny środowisku z podziemnymi garażami, który będzie obsługiwał autobusy miejskie, pozamiejskie i dalekobieżne.

Reklama

Projekt lubelskiego dworca nagrodzony

 

Projekt Dworca Metropolitalnego otrzymał nagrodę Real Estate Impactor 2020 przyznawaną przez dział Nieruchomości redakcji dziennika Rzeczpospolita w ramach kongresu Real Estate Impactor organizowanego od czterech lat. 

 

Wręczenie nagrody miało miejsce wczoraj (28 sierpnia) w trakcie gali on-line. Nie pierwszy raz doceniono ten pomysł. W zeszłym roku znalazł się na krótkiej liście nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival.

 

- To wyróżnienie potwierdza, że w Lublinie powstanie nowoczesny obiekt na miarę wyzwań XXI wieku: energooszczędny, wykorzystujący naturalne, odnawialne źródła energii. Dworzec Metropolitalny z pewnością będzie wizytówką miasta. To nasza priorytetowa inwestycja najbliższych lat ważna zarówno dla mieszkańców Lublina, jak i całego regionu - w jednym miejscu połączy bowiem komunikację autobusową miejską i podmiejską z kolejową, zmieni też oblicze centrum Lublina - mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

 

Autor nagrodzonego projektu to pracownia architektoniczna Tremend, świadczą usługi projektowe oraz oferująca wsparcie w zakresie prowadzenia i nadzorowania procesu inwestycyjnego. Pracownia realizuje projekty na terenie kraju, a także poza nim, m.in. na Węgrzech, we Włoszech.  

 

Jak będzie wyglądał dworzec?

 

Nagrodzony projekt lubelskiego Dworca Metropolitalnego zakłada rewitalizację obszarów przydworcowych i stworzenie nowej przestrzeni miejskiej, przyjaznej dla podróżnych oraz mieszkańców. Budynek dworca będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej, jak również dalekobieżnej.

 

Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca są szkło i beton. Obok budynku głównego powstaną niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełnią funkcję ozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy inspirowane ludowymi wycinankami.

 

Projekt zakłada też użycie gruntowych pomp ciepła, które mają dostarczyć energię potrzebną do ogrzania budynku. Zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca wraz z pomieszczeniami szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Pobór energii ma być kontrolowany poprzez zastosowanie systemu detekcji ruchu pasażerów, uwzględnienie natężenia oświetlenia docierającego z zewnątrz czy powiązanie działania systemu z porą dnia i roku. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem proponowanym przez autorów projektu jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.

 

Pod budynkiem dworca ma powstać garaż podziemny. Pierwsze piętro przeznaczone jest do stworzenia strefy odpoczynku dla podróżnych, natomiast na dachu planowane są nasadzenia zieleni, z naciskiem na gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza. Specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jak i do celów sanitarnych.

 

Aktualnie trwa postępowanie przetargowe na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Planowany termin otwarcia ofert to najbliższy poniedziałek - 31 sierpnia.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE