reklama
reklama

Nowa benzyna E10 zastępuje obecną E5. Starych aut nią nie zatankujemy. Co zrobią kierowcy?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: pixabay

Nowa benzyna E10 zastępuje obecną E5. Starych aut nią nie zatankujemy. Co zrobią kierowcy? - Zdjęcie główne

Właściciele wiekowych samochodów benzynowych zastanawiają się, jakim paliwem będą mogli zatankować samochód. | foto pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Szykuje się niemała rewolucja na stacjach paliw. Już za kilka tygodni zniknie benzyna Pb95 oznaczona symbolem E5. Zostanie ona zastąpiona nowszą, bardziej ekologiczną wersją. I tu pojawia się problem.
reklama

Od 1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach paliw nie będzie już można zatankować benzyny Pb95, która oznaczona jest symbolem E5. Zastąpi ją taka z symbolem E10. Nie jest to tylko zmiana w nazewnictwie. 

Znika "stara" 95. Nowa benzyna nieodpowiednia dla tych pojazdów

Obecna benzyna 95 zawiera 5 procent biokomponentów. Po zmianie będzie to do 10 procent. Jest to rozwiązanie, które Polska musi wprowadzić ze względu na unijne dyrektywy.

Portal e-petrol.pl tłumaczy, że benzyna E10 zawiera do 10 proc. biokomponentu w postaci alkoholu etylowego, produkowanego z biomasy np. z kukurydzy, trzciny cukrowej czy pszenicy. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej ilości paliw kopalnych, co pozwala na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. 

Polska jest kolejny krajem, gdzie takie paliwo jest sprzedawane. Kierowcy tankują je już m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Rumunii, Bułgarii, Estonii, czy Francji. 

Większość pojazdów z silnikami benzynowymi, wyprodukowanych po roku 2000, jest kompatybilna z paliwem E10, więc może być bezpiecznie tankowana tym paliwem, a wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikami benzynowymi zostały zoptymalizowane pod kątem jego wykorzystania. Jeśli pojazd jest kompatybilny z benzyną E10, nie ma powodu, aby nie mieszać dwóch gatunków benzyny (E5 98 i E10 95). Całkowicie bezpieczne jest zmieszanie ich w tym samym zbiorniku lub uzupełnienie E5, jeśli E10 nie jest dostępny
– wyjaśniają fachowcy z portalu branżowego e-petrol. 
 

Większość pojazdów, które nie zostały uznane w Europie za kompatybilne z E10, to samochody klasyczne i stare, bardzo zanieczyszczające środowisko. Te pojazdy nie mogą być tankowane E5, bo to mogłoby uszkodzić ich silniki. Wielu kierowców takich pojazdów zastanawia się, skąd ma wiedzieć, czy będą mogli tankować tę nowoczesną benzynę. Inni głowią się, czy jedynym wyjściem będzie zezłomowanie samochodu i poszukanie nowszego modelu?

Nie trzeba sprzedawać, ani złomować. Jednak tankowanie tych pojazdów będzie droższe

Wydział komunikacji medialnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska poinformował nas, że benzyna silnikowa E10 jest przystosowana do większości pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym, wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. Niemniej, wiele modeli wyprodukowanych przed tą datą także jest zgodnych z E10.

Informacja o kompatybilności samochodu z benzyną E10 znajduje się w instrukcji pojazdu oraz na korku wlewu paliwa

– przekazało nam Ministerstwo. 

Od 29 listopada  zgodność tą można sprawdzić również za pośrednictwem specjalnej wyszukiwarki internetowej, którą na zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska opracował Poznański Instytut Technologiczny. Jej adres to e10.klimat.gov.pl.

Właściciele aut, których nie można tankować nową benzyną 95, nie będą musieli pozbywać się swoich wiekowych pojazdów. Jest rozwiązanie: będą musieli tankować auta droższym paliwem 98, której ilość biokomponentów zostaje niezmieniona (będzie to nadal E5).

W związku z wprowadzeniem na rynek nowej benzyny ministerstwo podejmuje także szereg aktywności mających na celu jak najszersze rozpowszechnienie informacji, m.in. za pośrednictwem komunikatów, jak też pytań i odpowiedzi opublikowanych na stronie internetowej: www.gov.pl/web/klimat/paliwo-e10.

– Ponadto na stacjach paliwowych będą wywieszane plakaty informacyjne. Przy wykorzystaniu dostępnych kanałów informacyjnych, przedsiębiorstwa paliwowe na bieżąco będą udzielać również niezbędnych, dodatkowych wyjaśnień – zaznaczyło ministerstwo. 

Biuro prasowe Orlenu poinformowało nas z kolei, że spółka będzie informować klientów o zmianach bezpośrednio na stacjach paliw stosownymi materiałami – plakatami, czy ulotkami, a pracownicy udzielą wszelkich niezbędnych informacji.

Zdecydowana większość kierowców nie odczuje żadnej zmiany w przejściu z benzyny E5 na E10.  Na stacjach ORLEN od 1 stycznia 2024 r. odpowiednio oznakowane będą wszystkie stanowiska do tankowania paliwem E10. Symbol „E10” widoczny będzie na dystrybutorach i pistoletach wydawczych, a także na pylonach

– wyliczają przedstawiciele spółki.

Zapytaliśmy sprzedawców na mniejszych lokalnych stacjach, jak zmiana będzie wyglądała u nich. Oto co usłyszeliśmy od jednego z nich. – Na stacji mają pojawić się informacje o zmianie biokomponentów i mają zostać oznaczone dystrybutory. W razie potrzeby my oczywiście również będziemy udzielać pomoc. Co do ceny, to z tego, co słyszmy, ta nie powinna się zmienić. Nowa 95 ma wciąż być tańsza od 98, co znaczy, że właściciele starszych samochodów muszą przerzucić się na droższe paliwo, czyli na 98 –  powiedział nam pracownik jednej ze stacji. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama