reklama

Lublin miastem na \"5\"

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Internet

Lublin miastem na \"5\" - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościMiasto Lublin otrzymało tytuł \"Gmina na 5\" i zajęło 3. miejsce w tegorocznej odsłonie Rankingu przygotowanego w Instytucie Przedsiębiorstwa i Analiz Regionalnych, działającym przy Instytucie Przedsiębiorstwa Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Przed Lublinem uplasowało się tylko dwóch innych laureatów: Toruń i Kielce.

Badanie ma na celu ocenę gotowości jednostek samorządu terytorialnego do obsługi inwestorów drogą elektroniczną i składało się z dwóch obszarów oceny, tj. oceny funkcjonalności oficjalnej witryny internetowej oraz oceny kontaktu elektronicznego z użyciem metody \"tajemniczego klienta\".

Edycja 2015 badania „Gmina na 5!” objęła 673 jednostki, w tym 18 dzielnic miasta stołecznego Warszawy, co odpowiada liczbie 656 gmin, tj. jest nieco ponad 1/4 wszystkich gmin w Polsce. Badanie zostało przeprowadzone w IV kwartale 2015 r. w oparciu o dwa elementy. Ocena obu elementów badania przebiegła w głównej mierze z użyciem kryterium zero-jedynkowego, pozwalające uzyskać dużą niezależność badania od subiektywnych odczuć badaczy.

Pierwszym elementem badania była ocena kanału komunikacji jednostronnej, tj. oficjalnych witryn internetowych, pod względem użyteczności dla użytkowników, ze szczególnym naciskiem na potencjalnych inwestorów. Kryteria oceny nie uległy znaczącej zmianie w stosunku do edycji poprzedniej, co ma na celu zapewnienie porównywalności wyników. Badano z jednej strony aspekty techniczne – takie jak dobre pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej, bezpieczeństwo strony czy aktualność zamieszczonych na niej informacji – z drugiej aspekty dotyczące samego jej użytkowania i łatwości zdobycia użytecznych informacji z jej pomocą.

Drugim etapem była ocena komunikacji dwustronnej, drogą elektroniczną, z użyciem metody „tajemniczego klienta”. Do badanych gmin wysłane zostały specjalnie przygotowane zapytania mailowe w językach polskim oraz angielskim, tak aby zadane w nich pytania wskazywały urzędom jakiego typu informacji poszukuje wykreowany na potrzeby badania fikcyjny inwestor. Zakres owych pytań dobrany był w taki sposób, aby ocenić nie tylko standardowe procedury stosowane w gminie, ale też, aby sprawdzić zaangażowanie odpowiadającego urzędnika oraz chęć udzielenia pomocy.

Wiadomość w wersji angielskiej nie była dokładnym tłumaczeniem wiadomości w języku polskim, ale była oddzielnie stworzonym zapytaniem, które odnosiło się do zbliżonych aspektów, jednakże nie było bezpośrednio powiązane z wiadomością w języku polskim. Obie wiadomości wysłano w różnych terminach, z użyciem różnych adresów e-mail nadawcy, jednakże na ten sam adres e-mail urzędu z użyciem takich samych metod pod względem zastosowanej technologii.

Na podstawie wyników i wybranych kryteriów oceny witryn internetowych, które są zdaniem badaczy tymi najbardziej obiektywnymi i najważniejszymi oraz na podstawie oceny korespondencji elektronicznej sporządzony został ranking „Gmina na 5!” zaprezentowany w Internecie. Można go znaleźć pod tym adresem.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE