reklama
reklama

Lublin: Komunikacja miejska, samochody i rowery w jednym miejscu. Nowe węzły przesiadkowe już gotowe

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Lublin: Komunikacja miejska, samochody i rowery w jednym miejscu. Nowe węzły przesiadkowe już gotowe - Zdjęcie główne
reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościKomunikacja miejska korzysta już z nowych pętli postojowych, a mieszkańcy z miejsc integrujących różne formy transportu. Przy ul. Żeglarskiej, Zbożowej, Franczaka "Lalka”, Granitowej, al. Kraśnickiej oraz Osmolickiej powstały nowe węzły przesiadkowe. Inwestycja przeszła już odbiory techniczne.
reklama

Różne środki transportu w jednym miejscu

- Oddajemy mieszkańcom do użytkowania funkcjonalne węzły przesiadkowe. To miejsca integrujące transport samochodowy, rowerowy, pieszy oraz komunikację miejską. Po przebudowie to nowoczesne obiekty z niezbędną infrastrukturą do obsługi zarówno pasażerów, jak i kierowców komunikacji miejskiej. Budowa węzłów przesiadkowych jest współfinansowana z funduszy europejskich, a ich realizacja ważna nie tylko z punktu widzenia Miasta Lublin, ale także całego Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Przy ul. Żeglarskiej i al. Kraśnickiej powstały kolejne w mieście parkingi typu Park&Ride, które mam nadzieję będą zachęcać do pozostawiania na nich samochodów i kontynuowania podróży do centrum miasta transportem zbiorowym - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.

reklama

Każdy z sześciu węzłów ma infrastrukturę dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz zaplecze socjalno-sanitarne do obsługi kierowców autobusów i trolejbusów. Pasażerowie mogą korzystać z nowych wiat, biletomatów i wyświetlaczy dynamicznej informacji pasażerskiej. Na węzłach są ładowarki dla autobusów elektrycznych. Na większości węzłów, pod zadaszeniem stanęły stojaki rowerowe. Pętle mają wysokie krawężniki systemowe wyprofilowane w taki sposób, aby pojazdy komunikacji miejskiej mogły podjeżdżać jak najbliżej zatoki, do wsiadania i wysiadania. W obrębie zatoki przystankowej i przejść dla pieszych ułożono płytki ryflowane lub z wypustkami dla zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów i osób z niepełnosprawnościami. Nowo powstałe węzły są oświetlone oraz wyposażone w monitoring, a teren w poszczególnych lokalizacjach odwodniono poprzez budowę kanalizacji deszczowej. Wykonano także podłączenia wodociągowe i sanitarne do budynków socjalnych. Dodatkowo zasadzono ponad 200 nowych drzew i blisko 10 tys. krzewów. 

reklama

Jak wyglądają węzły?

Przy skrzyżowaniu ul. Żeglarskiej z ul. Krężnicką wykonano pętlę o nawierzchni betonowej dla 14 autobusów i parkingi Park&Ride dla ponad 30 samochodów. Do tego przebudowano i dobudowano chodnik oraz ścieżkę rowerową. Zaś pomiędzy nowo powstałą pętlą a Zalewem Zemborzyckim, powstało dojście wraz z elementami małej architektury. Nowy chodnik ma długość 130 m, wzdłuż niego zamontowano elementy małej architektury: ławki i kosze na śmieci. Nowemu dojściu towarzyszą również nowe nasadzenia drzew. Przy ul. Franczaka "Lalka”, przy granicy miasta w okolicach ul. Królowej Bony, powstała pętla dla 6 autobusów. Wykonano chodniki i ścieżkę rowerową w kierunku ul. Bony oraz zatokę parkingową Kiss&Ride dla 6 pojazdów. Natomiast przy ul. Zbożowej, w obszarze pętli wybudowano 10 stanowisk dla autobusów oraz parking typu Kiss&Ride z 5 miejscami postojowymi. 

reklama

Z kolei węzeł przy al. Kraśnickiej znajduje się po prawej stronie, jadąc w kierunku centrum, w połowie drogi pomiędzy ul. Bełżycką a ul. Jana Pawła II. Zakres prac, poza powstaniem pętli dla pojazdów komunikacji miejskiej, zakładał też przebudowę al. Kraśnickiej oraz budowę ul. Wróbla i ul. Kaczej, co pozwala na lepsze skomunikowanie nowego węzła. Przebudowano 300-metrowy odcinek al. Kraśnickiej, natomiast długość nowej ul. Wróbla to blisko 100 m. Wjazd na pętlę umożliwia około 60-metrowy odcinek ul. Kaczej. Na pętli o powierzchni około 2,5 tys. mkw zaprojektowano 10 stanowisk postojowych dla autobusów. Na węźle przeznaczono teren pod parking Park&Ride o pojemności 36 pojazdów, w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami. To drugi co do wielkości parking spośród powstałych i planowanych lokalizacji. Z kolei rowerzyści skorzystają z parkingu Bike&Ride, do dyspozycji mają 10 zadaszonych stojaków rowerowych. 

W ramach budowy węzła przesiadkowego przy ul. Granitowej uzupełniono pętlę o dodatkowy pas postojowy dla komunikacji miejskiej oraz poszerzono wyjazd z pętli. Wyznaczono tam 13 stanowisk postojowych dla autobusów, w tym 6 dla pojazdów o długości 18 metrów. Na węźle przewidziano także parking Kiss&Ride umożliwiający krótki postój 3 samochodów osobowych. 

Z kolei przy ul. Osmolickiej zaprojektowano pętlę dla 2 autobusów o standardowej długości oraz parking Kiss&Ride. Dla lepszego skomunikowania węzła przebudowę przeszedł również odcinek ul. Osmolickiej i Prawiednickiej. W ramach inwestycji powstały również chodniki i przejścia dla pieszych. Na terenie nowego miejsca przesiadkowego postawiono wiatę oraz wyświetlacz dynamicznej informacji pasażerskiej. Z kolei rowerzyści mają do dyspozycji 10 zadaszonych stojaków rowerowych. Dla kierowców komunikacji miejskiej powstał budynek socjalno-sanitarny. Drogowcy przebudowali sieci gazowe i wodociągowe oraz wybudowali kanalizację deszczową. Wymieniono całą podbudowę ulicy Prawiednickiej i położono tam także warstwę wiążącą i ścieralną na długości 150 m. 

W przyszłym roku jeszcze jeden węzeł

Budowa węzłów przesiadkowych realizowana jest w ramach projektu unijnego. Całkowita wartość inwestycji to ponad 77 mln zł, z czego 85% stanowią środki pozyskane z Unii Europejskiej.

Realizacja projektu planowana jest do końca 2022 r. Do sfinalizowania jest jeszcze przetarg dotyczący budowy parkingu przy ul. Grenadierów. Złożono już wniosek o pozwolenie na budowę, a ogłoszenie postępowania planowane jest w przyszłym roku. 

- Poza budową węzłów, projekt zakładał również przebudowę ul. Wygodnej. Poszerzono tam jezdnię oraz zbudowano kanalizację deszczową. Powstały również dwa nowe przystanki komunikacji miejskiej. W 2019 r., na granicy miasta przy ul. Wygodnej, powstał węzeł przesiadkowy dla 4 pojazdów komunikacji miejskiej. Kierowcy mogą korzystać z Park&Ride, który mieści 23 samochody. Zadanie było realizowane we współpracy z Gminą Głusk - informuje Justyna Góźdź z biura prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama