"KUL - uczelnia bez barier"
Na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II studiują niepełnosprawni. W ubiegłym roku akademickim na KUL studiowało prawie 240 osób niepełnosprawnych. W strukturze uczelni od 2015 roku działa Centrum Aktywizacji Osób z Niepełnosprawnością (KUL CAN), które dba, by każdy student, bez względu na rodzaj niepełnosprawności, miał jak najlepsze warunki zdobywania wiedzy, m.in. poprzez adaptację materiałów dydaktycznych, pomoc w organizacji toku studiów czy w transporcie na zajęcia.
Kolejnym krokiem jest specjalny projekt. Uczelnia przez najbliższe trzy lata, czyli do października 2023 roku, będzie realizował projekt „KUL - uczelnia bez barier". Jego wartość to ok. 10,1 mln zł, a dofinansowanie ok. 9,8 mln zł.
- KUL, dzięki pozyskanym środkom, stanie się jedną z najlepiej dostosowanych uczelni w Polsce, przyjaznym środowiskiem, wolnym od barier i ograniczeń zewnętrznych, a przez to zachęcającym studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności do podjęcia studiów - mówi ks. dr hab. Witold Janocha, prof. KUL, pełnomocnik rektora ds. studentów z niepełnosprawnością.
Dostosowanie budynków
Dzięki środkom po budynku uniwersytetu będą mogli poruszać się niewidomi i niedowidzący. Umożliwi to aplikacja, która podobnie jak nawigacja samochodowa, poprowadzi studenta z punktu A do punktu B i ułatwi dotarcie np. do sali wykładowej czy na stołówkę. Z kolei orientacja w przestrzeni będzie możliwa dzięki wykorzystaniu kamery w telefonie (tzw. sztuczne oko). Student prześle obraz ze smartfona, a operator systemu przekaże mu informację np. o numerze sali ćwiczeniowej, przed którą się znajduje lub numerze zbliżającego się do przystanku autobusu. Oprócz tego, przez modernizację węzłów sanitarnych i likwidację barier architektonicznych do potrzeb studentek z niepełnosprawnościami zostanie przystosowany żeński akademik na Poczekajce.
Szereg szkoleń
Projekt zakłada też szereg szkoleń, które umożliwią skuteczne wspieranie studentów z niepełnosprawnościami nie tylko podczas nauki. Przejdą je zarówno pracownicy administracji zatrudnieni w jednostkach obsługujących studentów, jak i wykładowcy. Zaś wykładowcy będą mogli podnieść swoje kompetencje w zakresie edukacji włączającej, która każdemu studentowi pozwala rozwinąć własny potencjał i uczestniczyć w życiu społecznym. Poza tym, opracowany i wdrożony zostanie program profilaktyczny w zakresie zdrowia psychicznego. Co więcej, będą przygotowane materiały dydaktyczne w języku polskim i angielskim umożliwiające realizację części programu kształcenia w formie zdalnej na wybranych kierunkach, m.in. na filologii polskiej, angielskiej, pedagogice, psychologii i historii sztuki.