reklama
reklama

Zastrzeżenie znaku towarowego — ile trzeba zapłacić za bezpieczeństwo logotypu firmy?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Zastrzeżenie znaku towarowego — ile trzeba zapłacić za bezpieczeństwo logotypu firmy? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

PROMOWANEZastrzeżenie znaku towarowego to działanie na rzecz jego bezpieczeństwa. Jest to coraz popularniejszy krok, na który decydują się przedsiębiorstwa w naszym kraju.
reklama

Właściciele firm, którzy przez lata pracowali nad swoimi produktami, usługami, renomą, chcą mieć pewność, że ich dobre imię nie zostanie zszargane przez oszustów. Zastrzeżenie znaku pozwala też zostać jego wyłącznym właścicielem, co dla wielu przedsiębiorców jest niesamowicie ważne. Sprawdź, co warto wiedzieć na temat samej rejestracji, kosztach i nie daj się zaskoczyć!

Czym jest znak towarowy i co może nim zostać?

Znak towarowy to elementy służące do identyfikacji towarów czy usług pochodzących od konkretnej firmy, o czym przeczytasz na blogu kancelarii zastrzeżone.pl. Najpopularniejszymi znakami są słowne, graficzne bądź słowno-graficzne. Zarejestrować można więc nazwę firmy lub jej logotyp. Jednak coraz szybciej rozwijająca się technologia sprawiła, że znakami towarowymi mogą zostać także dźwięki, hologramy, zapachy czy smaki.

reklama

Konwencjonalne znaki towarowe to:

  • znaki graficzne — wśród nich wyróżnić można: logo, symbol, zestawienie kolorystyczne, ornament, rysunek;
  • znaki słowne — zbitki liter, wyrazy, nazwa firmy;
  • znaki słowno-graficzne — logo, ornament, rysunek z dodatkiem słownym lub literowym;
  • znaki przestrzenne — kształt towaru czy opakowania.

Wśród niekonwencjonalnych znaków towarowych możemy wyróżnić:

  • kształt — idealnym przykładem jest butelka Coca Coli czy biały ludzik marki Michelin;
  • kolor — każdy z nas kojarzy pomarańczowy kolor marki Orange czy fioletowy kolor marki Milka;
  • znak pozycyjny — tutaj wyróżnić można czerwoną podeszwę szpilek marki Christian Louboutin.

Zastrzeżenie znaku towarowego — jak przebiega?

Zastrzeżenie znaku towarowego ma kilka ważnych etapów. Na samym początku następuje zgłoszenie znaku towarowego do Urzędu Patentowego. Wniosek należy wysłać pocztą tradycyjną lub elektroniczną. Jeśli sprawa jest bardziej skomplikowana, można skorzystać z pomocy specjalisty

reklama

Następnie wyróżnić można okres badań, który trwa od 2 do 4 miesięcy. W tym czasie urzędnicy sprawdzają poprawność wniosku, jak i bezwzględne przesłanki do odmowy rejestracji. W momencie odnalezienia jakichkolwiek błędów urząd wzywa do ich poprawy. Jeśli wszystkie dokumenty są w porządku, a opłaty zostały uiszczone, w Biuletynie Urzędu Patentowego pojawia się informacja na temat zgłoszenia.

Ważnym etapem jest okres sprzeciwowy, który trwa 3 miesiące. W tym czasie każdy, kto ma argumenty przeciw rejestracji konkretnego znaku, powinien zgłosić się jak najszybciej do urzędu. Jeśli wpłynie jakikolwiek sprzeciw, rozpoczyna się postępowanie. W przypadku braku sprzeciwu urząd może rozpocząć ostatni etap rejestracji znaku.

reklama

Pozytywne zakończenie wszystkich powyższych etapów to prosta droga do ostatniego kroku — rejestracji znaku towarowego. Urząd wydaje decyzję o warunkowym przyznaniu ochrony. Udzielana jest czasowo — do dnia, kiedy przedsiębiorca ureguluje wszelkie opłaty. Uregulowanie płatności będzie sygnałem dla urzędu do wydania świadectwa ochronnego.

Z jakimi kosztami musi liczyć się przedsiębiorca?

Koszty rejestracji znaku są różne. Dzielimy je na opłaty jednorazowe i okresowe. Wśród opłat jednorazowych znajdziemy:

  • opłatę za zgłoszenie znaku w jednej klasie - 450 PLN (drogą tradycyjną) i 400 PLN (zgłoszenie elektroniczne);
  • dopłatę za każdą kolejną klasę towarową powyżej podstawowej - 120 PLN;
  • dopłatę za oświadczenie w korzystaniu z pierwszeństwa - 100 PLN;
  • opłata za publikację zarejestrowanego znaku w WUP - 90 PLN.

Do opłat okresowych zaliczymy:

  • opłatę za każdą klasę towarową - 400 PLN;
  • opłatę za wniosek o przedłużenie prawa ochronnego - 200 PLN.

Jak widać, nie są to duże koszty, zwłaszcza dla bardzo dużych przedsiębiorstw, które chcą utrzymać swoją renomę i dobre zdanie, bez ryzyka, że ktoś nieuczciwym zagraniem będzie chciał skraść marę, logotyp, nazwę firmy.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama