reklama
reklama

Freelance dla początkujących i profesjonalistów: tajniki poszukiwania pracy na giełdach freelansowych

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Freelance dla początkujących i profesjonalistów: tajniki poszukiwania pracy na giełdach freelansowych - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

PROMOWANE Freelancehunt przeprowadził obszerne badania na temat «Jak zleceniodawcy wybierają wykonawców do projektów». Przygotowaliśmy ponad 20 pytań dotyczących kryteriów wyboru i zasad oceny freelancerów na różnych etapach współpracy. Zadaliśmy także zleceniodawcom popularne wśród freelancerów pytania dotyczące wyboru między ceną a jakością, tworzenia specyfikacji projektu oraz czy uwzględniają czas na poprawki w terminie.
reklama

Jesteśmy gotowi podzielić się wynikami naszego badania. Mamy nadzieję, że odpowiedzi zleceniodawców na temat zasad wyboru freelancerów pomogą dostosować strategię ofert, poprawić profil i zdobyć jeszcze więcej interesujących projektów.

Zleceniodawcy na Freelancehunt - kim są

Dowiedzmy się więcej o tym, kto dokładnie zamawia projekty na serwisie. Zgodnie z badaniami, najczęściej freelancerów do wykonywania zadań na Freelancehunt szukają przedstawiciele branży e-commerce i handlu (21,39%) oraz IT (17,41%). Branża marketingu, reklamy i PR jest również szeroko reprezentowana - 12,44%. Ponadto zleceniodawcy mieli możliwość wprowadzenia swojej własnej kategorii branżowej, a tacy zleceniodawcy stanowią znaczną część - 11,49% (obejmujący branże takie jak budownictwo, nieruchomości, transport pasażerski, inżynieria, komunikacja, prawo, rozrywka itp.). Poniżej znajduje się rozkład danych dotyczący innych branż:

Jeśli chodzi o kategorie, w których zleceniodawcy najczęściej publikują swoje zadania, mamy trzy główne kategorie: «Projektowanie i sztuka» (62,12%), «Programowanie» (52,02%) i «Praca z tekstami» (30,81%). Popularne na serwisie są również kategorie «Usługi» i «Promocja», ponieważ udział projektów w tych kategoriach jest znaczący - po 16,16%. Należy zauważyć, że zleceniodawcy mieli możliwość wyboru wielu kategorii, odpowiadając na to pytanie.

Otrzymaliśmy również interesujące dane dotyczące częstotliwości publikowania projektów przez zleceniodawców. Większość klientów na Freelancehunt szuka wykonawców kilka razy w ciągu roku - 57,07%. Częściej, czyli raz w miesiącu, projekty publikuje 23,23% ankietowanych, a stały przepływ zadań, czyli 2-4 razy w miesiącu, oferuje 15,66%. Istnieją również zleceniodawcy (4,04%), którzy szukają wykonawców 5 razy i więcej razy w miesiącu: dla prawdziwych profesjonalistów jest to dobra szansa, aby się wykazać i zbudować wysokiej jakości długotrwałą współpracę.

Na co zwracają uwagę zleceniodawcy podczas wyboru freelancerów do projektu

Przejdźmy teraz do najbardziej interesujących danych dla wykonawców, które pomogą poprawić oferty i profil oraz zwiększyć szanse na współpracę.

Pierwsze pytanie, które nas interesowało, brzmiało: «Na co przede wszystkim zwracasz uwagę, w ofercie freelancera w projekcie?» Najcenniejsza informacja, którą otrzymaliśmy, to fakt, że zleceniodawcy bardzo cenią sobie widoczne przykłady podobnych projektów. 68,18% respondentów najpierw szuka odpowiednich prac w ofercie. Ważne jest także podanie ceny i terminu realizacji w ofercie - 60,61% zleceniodawców uważa to za znacznie zwiększające szanse na współpracę. Ocenę freelancerów na podstawie ich oceny (47,98%) również uważa za ważną. Dość duża część zleceniodawców (45,96%) od razu przechodzi do profilu freelancerów, którzy zostawili swoje oferty.

Dla wielu zleceniodawców istotny jest tekst oferty (41,41%). Większość z nich omija standardowe oferty, nie tracąc czasu na ich przegląd i analizę. Dlatego zalecamy tworzenie ofert w indywidualnym formacie: po dokładnym zapoznaniu się z opisem, zrozumieniu istoty zadania i wiedząc, jak możesz je wykonać.

Statystyki pokazują, że oprócz oferty, zleceniodawcy najpierw interesują się portfolio (43,94%), opiniami (36,36%) i oceną (11,11%) potencjalnego wykonawcy, a tylko nieliczni (4,04%) bardziej zwracają uwagę na CV. Dlatego ważne jest dodawanie do portfolio świeżych projektów, aby zleceniodawcy mogli zobaczyć najlepsze prace i ich aktualne opisy, oraz unikanie sporów i negatywnych opinii, ponieważ ma to poważny wpływ na dalszą współpracę na platformie.

«A co z kwestią językową?» - pomyśleliśmy i postanowiliśmy zapytać zleceniodawców, czy język, w którym freelancer złożył ofertę, ma znaczenie. Ważny język oferty uważa 35,9% respondentów. Większość (64,1%) jednak stwierdziła, że dla nich nie ma znaczenia, czy oferta jest w tym samym języku, co opublikowany projekt.

Czy rzeczywiście zleceniodawcy odrzucają oferty wykonawców przede wszystkim ze względu na cenę? Według wyników badania, koszt pracy nawet nie znalazł się w pierwszej trójce głównych przyczyn odrzucenia oferty. Ponieważ wśród pierwszych są brak odpowiedniego doświadczenia u wykonawcy (20,1%), negatywne opinie (18,56%) oraz słabe portfolio (18,56%). Dlatego zalecamy do dostosowywania ofert z uwzględnieniem wyników badania, szczegółowo przedstawionych na infografice.

Nie mogliśmy pominąć pytania o specyfikację projektu w badaniu, ponieważ od jej obecności i jakości zależy wynik pracy oraz satysfakcja ze współpracy, co odzwierciedla się w ocenach i opiniach. Okazało się, że pełne i kompleksowe specyfikacje projektów przygotowuje zawsze 58,33% zleceniodawców, a dodatkowe 36,46% robi to czasami. Jednak nie zapominajmy, że w przypadku braku specyfikacji projektu, konieczne jest wyjaśnienie wszystkich szczegółów dotyczących oczekiwanych wyników pracy przed rozpoczęciem współpracy i zapisanie tych ustaleń w obszarze roboczym projektu.

Ale czy zleceniodawcy uważają specyfikację projektu za odrębny produkt, który trzeba zamawiać od freelancerów do bardziej skomplikowanych projektów i są gotowi za to płacić? Wyniki badania są obiecujące - większość zleceniodawców (63,54%) jest gotowa płacić za sporządzenie specyfikacji projektu. Dlatego warto być inicjatywnym i proponować to jako osobną usługę, wyjaśniając, że specyfikacja projektu ma bezpośredni wpływ na powodzenie realizacji zadania i oszczędza czas klienta. Warto również dostarczyć przykład podobnej specyfikacji projektu, aby klient zrozumiał, za co płaci.

Gwarancja stałej współpracy

Duży odsetek zleceniodawców (50,52%) może zakończyć dalszą współpracę z stałym freelancerem z powodu niskiej jakości pracy. Dlatego nawet w przypadku stałych projektów z dobrze znanymi pracodawcami warto zachować wysoką jakość. Dotrzymywanie terminów jest również ważne, zgodnie ze statystykami (20,31%). Do trzech głównych powodów zakończenia współpracy należy także brak umiejętności odpowiedniego i terminowego komunikowania się (11,46%). Nie każdemu podoba się nieformalna komunikacja, dlatego warto zachować profesjonalizm podczas pracy.

Jeśli współpraca między zleceniodawcą a freelancerem jest długotrwała, ma to pozytywny wpływ na jej jakość i wyniki: kształtuje się zgrany schemat pracy, a specjalista może w pełni zaangażować się w projekt. Dlatego dla wykonawców ważne jest, aby wiedzieć, jak ustanowić taką współpracę i z jakich powodów pracodawca może ją zakończyć.

Gwarancją stabilności dla freelancera jest stały przepływ zadań od stałych klientów. Dlatego postanowiliśmy dowiedzieć się, kiedy pracodawcy sami wracają do wykonawcy z nowymi zadaniami. Okazało się, że nie ma żadnych tajemnic: dla 72,92% zleceniodawców jakość jest najważniejsza. Oczywiście wygodna komunikacja również jest ważna w pracy (15,63%), ale przede wszystkim liczy się produkt, który sprzedajesz.

Czy freelancerzy pomagają w rozwoju biznesu

Aby ocenić popularność freelancu jako formy współpracy, postanowiliśmy zapytać zleceniodawców, jak długo pracują z freelancerami. Okazało się, że prawie połowa ankietowanych ma doświadczenie w takiej współpracy przez ponad 5 lat (42,42%). Ponadto, dość duża część zleceniodawców (20,20%) współpracuje z freelancerami mniej niż rok, co świadczy o wzroście popytu na niezależnych pracowników w ostatnim czasie.

Kolejną cenną możliwością, jaką oferuje freelance, jest szansa stać się częścią zespołu biznesowego zleceniodawcy. Taki format współpracy jest korzystny dla obu stron, dlatego zapytaliśmy, jak często pracodawcy oferują freelancerom stałą pracę. Okazało się, że ponad 45% zleceniodawców zatrudnia do 20% pracowników z freelancu, a 24,24% pracodawców tworzy ponad 60% swojego zespołu biznesowego z freelancerów. Dlatego zalecamy wkładać wysiłek w realizację szczególnie interesujących i obiecujących projektów według własnego uznania.

Jeśli chodzi o rolę freelancerów w rozwoju biznesu, to ponad 91% zleceniodawców uważa, że niezależni wykonawcy pomagają im zarabiać więcej. Mamy nadzieję, że ta wysoka ocena będzie dla Ciebie źródłem inspiracji i będziesz kontynuować owocną pracę!

No i na deser zostawiliśmy coś wyjątkowo miłego: prawie 90% zleceniodawców jest zadowolonych z wyników współpracy z freelancerami na platformie Freelancehunt. To jeszcze raz potwierdza wysoki poziom kwalifikacji specjalistów pracujących na Freelancehunt.

Podsumowanie

Analiza wyników badania ponownie potwierdza, że dla zleceniodawców najważniejsza jest jakość pracy, możliwość oceny przykładów relewantnych projektów i odpowiedzialność freelancera w organizacji procesu pracy. Przestrzegając prostych zaleceń dotyczących formułowania ofert, tworzenia profilu i portfolio, możesz zainteresować potencjalnych zleceniodawców i zdobyć szansę na stabilną i długotrwałą współpracę.

Mamy nadzieję, że wykorzystasz nową wiedzę do poprawy strategii pracy na platformie, aby Twoje osiągnięcia zawodowe i dochód rosły i przynosiły satysfakcję!

 

 

 

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama