Blisko 65 tys. osób nie odwołało
Lubelski Oddział Wojewódzki NFZ monitoruje nieodwołane wizyty oraz rezygnacje w odniesieniu do 40 świadczeń, gdzie listy oczekujących są prowadzone w czasie rzeczywistym, tj. w aplikacji (AP-KOLCE). Najnowsze dane Lubelskiego Oddziału Funduszu wskazują, że od stycznia do września 2025 r. 64 982 osób nie przyszło na umówione wizyty lub badania do lubelskich placówek medycznych. Natomiast w całym 2024 r. pacjenci nie odwołali prawie 85 tys. wizyt i badań (84 932).
- Najwięcej, bo blisko 19 tys., przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, ponad 15 tys. z kardiologii, 10 tys. z endokrynologii, a z fizjoterapii ambulatoryjnej ponad 8 tys. W przypadku poradni onkologicznej – 3,5 tys. wizyt, a prawie 3 tys. w przypadku tomografii komputerowej i ponad 2 tys. nieodwołanych badań wystąpiło w przypadku badań rezonansu magnetycznego - podkreśla Małgorzata Bartoszek, Rzecznik prasowy Lubelskiego OW NFZ.
Nieodwołana wizyta może oznaczać straconą szansę na zdrowie dla innego pacjenta. - Jeśli wiemy, że nie możemy pojawić się u lekarza na umówioną wizytę, odwołajmy ją. Dzięki temu, z tego terminu skorzysta inny pacjent - zaznacza Małgorzata Bartoszek.
W przypominaniu o odwołaniu wizyty, czy badania ważną rolę odgrywa edukacja. Dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia, dołączył do kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję”, która zwraca uwagę na zjawisko nieodwołanych wizyt lekarskich. Kampania trwa od 2022 r. W jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.
SMS-y z przypomnieniem
Widząc skalę problemu NFZ podejmuje działania, które mają ułatwić pacjentom odwołanie wizyty. Wysyła do pacjentów wiadomości SMS z przypomnieniem o terminie wizyty, czy badania.
W 2025 od stycznia do października Narodowy Fundusz Zdrowia wysłał blisko 19,5 mln SMS-ów. Usługa jest realizowana dla pacjentów z całej Polski. Powiadomienie na telefon ma zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt. Wiadomości do pacjentów NFZ wysyła od lutego 2020 r. Przypomnienie dotyczy wizyt pierwszorazowych z 40 świadczeń m.in.: kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.
Pacjent otrzymuje SMS na cztery dni przed umówioną wizytą, czy badaniem. W treści smsa podane są informacje o świadczeniu, terminie wizyty i numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić, aby odwołać wizytę. Aby otrzymać SMS-a z NFZ, wystarczy, że pacjent podczas rejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego. Na podstawie sygnałów i skarg od pacjentów, wiemy, że nie zawsze pacjent może dodzwonić się do placówki medycznej, aby odwołać wizytę. Wraz ze świadczeniem usług zdrowotnych, placówka medyczna powinna zagwarantować pacjentom możliwość realnego kontaktu, w tym odwołania wizyty, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.