Reklama

Niebawem sesja – podpowiadamy jak radzić sobie ze stresem

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Ewelina Smalec

Niebawem sesja – podpowiadamy jak radzić sobie ze stresem - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kultura Każdy z nas inaczej reaguje na działanie stresu. Są osoby, które potrafią efektywnie wykorzystać jego działanie, inni z kolei zamykają się w sobie i czują się nim sparaliżowani.


     Każdy z nas inaczej reaguje na działanie stresu. Są osoby, które potrafią efektywnie wykorzystać jego działanie, inni z kolei zamykają się w sobie i czują się nim sparaliżowani. Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych rad, jak radzić sobie ze stresem w czasie sesji egzaminacyjnej.


     Na początku warto odpowiedzieć na pytanie czym jest stres? Najogólniej mówiąc jest wynikową reakcji, jaka zachodzi w organizmie człowieka w zderzeniu z bodźcem wywołującym nieprzyjemne uczucia fizyczne bądź psychiczne (np. strach). Co istotne owa reakcja jest reakcją biologiczną, a objawy jakie odczuwamy (m. in. ból brzucha, drżące dłonie czy nadmierne pocenie się) są jej pokłosiem.


     Nie każdy rodzaj stresu jest szkodliwy. Naukowcy twierdzą, że ten umiarkowany zwiększa zdolności adaptacyjne człowieka, dzięki czemu staje się jednym z podstawowych czynników wpływających na jego rozwój psychiczny. Jednak gdy wpływ stresu na człowieka jest zbyt silny i zbyt długotrwały prowadzi do zaburzeń takich jak depresja.


     Mając na uwadze powyższe informacje, należy pamiętać, że stres może nas zmobilizować bądź zadziałać deprymująco a nawet depresyjnie. Bez względu na stan wiedzy przed egzaminem znaczna część studentów „zarywa noce”. Stres jaki im towarzyszy bardzo często wywołuje uczucie pustki w głowie, co niejednokrotnie wywołuje uczucie frustracji. Niestety ta metoda nie jest dość efektywna. Po pierwsze po nieprzespanej nocy, wzmożonej wysiłkiem intelektualnym, organizm jest zmęczony, przez co umiejętność zapamiętywania ulega znacznemu pogorszeniu się. Dlaczego tak ważny jest sen? Odpowiedź jest prosta: organizm człowieka podczas snu nie tylko odpoczywa, ale też regeneruje się, natomiast rzeczy jakich nauczyliśmy się przed zaśnięciem systematyzują się i lepiej utrwalają.


     Kiedy czas przestaje być waszym sprzymierzeńcem, a sen zawodzi proponujemy aktywność fizyczną. Nie mówimy o niezwykle wyczerpującym treningu, jednak nawet dwudziestominutowy spacer na świeżym powietrzu zdziała cuda. Wasz organizm będzie niezwykle wdzięczny za tę chwilę wytchnienia. Poczujecie się zrelaksowani, wasz mózg będzie bardziej dotleniony, co realnie wpłynie na jakość dalszej nauki.


     Stres zazwyczaj wzmaga się w dniu samego stresogennego wydarzenia. Wtedy najczęściej na chwile przed wejściem do sali, gdzie będzie odbywał się egzamin, doskwiera wam uczucie „pustki w głowie”, a gdy już usiądziecie nad arkuszem egzaminacyjnym niczego nie możecie zrozumieć. Jest to efekt działania adrenaliny. W takiej sytuacji należy w miarę możliwości wyciszyć się. Niezwykle pomocne są ćwiczenia oddechowe, które uspokajają organizm i pomogą się skupić.


     Wydawać by się mogło, że powyższe rady są oczywiste, jednak nie zapominajmy, że czasami najprostsze rozwiązania są najlepsze, szczególnie jeśli czas działa na naszą niekorzyść.


Wszystkim studentom życzymy powodzenia w nadchodzącej sesji egzaminacyjnej.  Nie dajce się!




Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE