Nie warto także zapominać, że regulamin nie stanowi jedynie ochrony klientów i użytkowników strony. Ma być również wartościowym zabezpieczeniem dla Twojej firmy – ustaleniem zasad, które panują na Twojej stronie. Na co więc zwrócić uwagę przy pisaniu regulaminu i dlaczego nie warto opierać się na tzw. gotowcach? Regulamin to tarcza Twojego sklepu – każdy regulamin powinien uwzględniać specyfikę strony
Zdecydowanie nie warto tworzyć regulaminu opierając się na gotowych wzorcach znalezionych w internecie. Kluczowe dla jego skuteczności jest, aby odzwierciedlał on specyfikę prowadzonej działalności przez przedsiębiorcę. Duże znaczenie ma to, czy na stronie internetowej znajduje się sklep e-commerce, serwis publikowania opinii, serwis społecznościowy, a może jest to serwis informacyjny. Nie ma tutaj sztywnych granic, gdyż przecież przedsiębiorcy łączą ze sobą różne rodzaje działalności.
Zatem każda strona internetowa przedsiębiorcy będzie stanowiła indywidulany przypadek, a tworzenie regulaminu powinno odbywać w ścisłej współpracy z samym przedsiębiorcą.
Dowiedz się więcej na https://paluckiszkutnik.pl/regulamin-dla-platform-internetowych/
Aktualizacja regulaminu do zmian w przepisach
Gotowe wzorce regulaminów, znajdujące się w internecie, mają to do siebie, że są właśnie gotowe. Nikt nie sprawdza ich regularnie i nie dostosowuje ich treści do zmian, jakie zachodzą w przepisach, a z pewnością nie mamy takiej pewności. Świetnym przykładem jest tutaj obecny rok 2025, w którym została wyłączona platforma ODR, a odnośniki do niej zawierał wcześniej każdy regulamin strony internetowej e-commerce. W związku z tą zmianą konieczne było usunięcie tych treści i zastąpienie ich alternatywnymi – jak np. ADR – krajowe centra pozasądowego rozwiązywania sporów. Gotowe regulaminy mogą pomijać także kwestie, które zgodnie z przepisami powinny zostać uregulowane przez danego przedsiębiorcę w związku z jego specyficzną sytuacją- przykładowo, nie każdy przedsiębiorca będzie zobowiązany do wypełnienia obowiązków wynikających z DSA, czy dyrektywy Omnibus, podczas gdy dla innych firm uwzględnienie tych treści będzie obowiązkowe. Dlatego przy pisaniu regulaminu strony internetowej warto skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej, aby mieć pewność, że dokument jest w pełni dostosowany do aktualnie obowiązujących przepisów, a także do działalności konkretnego przedsiębiorcy.
Unikaj klauzul abuzywnych
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, to co nie zostanie zawarte w regulaminie nie będzie obowiązywać usługobiorcy/klienta (art. 8 ust. 2). Zatem jeśli usługodawca nie zawarł czegoś istotnego w swoim regulaminie, nie będzie mógł uznać, że usługobiorca to zaakceptował.
Nie oznacza to jednak wcale, że wszystko to, co przedsiębiorca umieści w regulaminie strony internetowej, będzie automatycznie wiążące dla klienta. Klauzule abuzywne, czyli niedozwolone, są postanowieniami umowy zawieranej z klientem, które nie są uzgodnione z nim indywidualnie, a są sprzeczne z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny (art. 3851 §1 k.c.).
Jako przykłady klauzul abuzywnych można wymienić np. te, które w szczególności:
-wyłączają lub ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za szkody na osobie;
-wyłączają lub istotnie ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania;
-przewidują postanowienia, z którymi konsument nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem umowy.
Pozostałe przykłady wymienia art. 3853 Kodeksu cywilnego, jednak katalog ten nie ma charakteru zamkniętego ani wyczerpującego. Z tego względu warto skonsultować regulamin z kancelarią prawną, aby mieć pewność, że nasz regulamin takich postanowień nie zawiera.
Co powinien zawierać regulamin, który chroni firmę?
Przepisy, na które głownie trzeba zwrócić uwagę przy tworzeniu regulaminu, to:
-ustawa o prawach konsumenta;ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów;
-ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
-prawo komunikacji elektronicznej;
-dyrektywa Omnibus, która została zaimplementowana właśnie w powyższych ustawach;
-Akt o usługach cyfrowych (DSA);Kodeks cywilny;
-RODO.
Powyższa lista nie jest wyczerpująca- w zależności od specyfiki danej działalności przedsiębiorcy, zastosowanie znaleźć mogą także inne przepisy prawne.
Wśród najważniejszych elementów regulaminu strony internetowej można wymienić:
-podanie pełnych danych przedsiębiorcy wraz z danymi kontaktowymi;dokładny opis oferowanych produktów oraz/lub usług;
-informacje o sposobach płatności, czy dostawy;informacje o prawie do odstąpienia od umowy oraz o przypadkach, kiedy to prawo będzie wyłączone;
-opis procedury reklamacyjnej;ochrona danych osobowych;
-opis procesu rozwiązywania sporów na linii usługodawca-usługobiorca;
-klauzule zabezpieczające firmę.
Dokładna zawartość regulaminu powinna być jednak zawsze dostosowana do prowadzonej działalności.
Więcej przeczytasz na https://paluckiszkutnik.pl/regulaminy-i-umowy-dla-branzy-e-commerce-jak-napisac-regulamin-sklepu-internetowego/
Jak kancelaria prawna może pomóc w przygotowaniu regulaminu?
Zasięgniecie pomocy jednorazowej lub też stałej współpracy z wykwalifikowaną w prawie e-commerce kancelarią prawną da Twojej firmie bezpieczeństwo i pewność, że regulamin Twojej strony internetowej będzie spełniał aktualne wymogi prawne. Profesjonalnie przeprowadzony audyt zapewni, że regulamin będzie dostosowany do prowadzonej przez Ciebie działalności oraz zgodny z obowiązującymi przepisami. Przede wszystkim dobry prawnik zadba nie tylko o prawa i bezpieczeństwo Twoich klientów, ale również zatroszczy się o interesy firmy, nie stosując przy tym niedozwolonych klauzul.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.