Filmy możemy oglądać w każdą środę o godz. 19.00 w Warsztatach Kultury w Lublinie (ul. Grodzka 5a, sala widowiskowa – II piętro). Wstęp jest wolny.
Rola i znaczenie mediów zmieniają się dziś bardzo dynamicznie, na co wpływ ma chociażby rozwój technologiczny, pojawienie się sztucznej inteligencji, ogromna konkurencja w walce o uwagę i skupienie odbiorcy itd. Część z tych zmian ma charakter pozytywny np. szybkość informacji czy ich globalny zasięg. Część niestety już niekoniecznie. Żyjemy bowiem w erze fake newsów, dezinformacji, niekontrolowanego zalewu treści (w tym tych generowanych przez AI), gdzie bardzo trudno wyłowić rzetelne i sprawdzone informacje.
Kino stara się nadążyć za tymi zmianami i uchwycić ich istotę. W naszym cyklu zaprezentujemy zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne, ale też tradycyjnie postaramy się pokazać wiele gatunków, balansując śmiech i powagę.
Repertuar
5 listopada 2025, godz. 19.00 – „Legenda telewizji”, reż. Adam McKay, czas 94’, 2004 r.,
12 listopada 2025, godz. 19.00 – „Zhakować hejt”, reż. Simon Klose, czas 86’, 2024 r.,
19 listopada 2025, godz. 19.00 – „Rozmowy radiowe”, reż. Oliver Stone, czas 110’, 1988 r.,
26 listopada 2025, godz. 19.00 – „Zagubieni”, reż. Petr Zelenka, czas 105’, 2015 r.
„Legenda telewizji” – ironiczne spojrzenie Adama McKaya na telewizyjnych dziennikarzy z gwiazdami amerykańskiej komedii w rolach głównych. W postać Rona Burgundy’ego – zarozumiałego i średnio rozgarniętego prezentera lokalnej stacji telewizyjnej w San Diego – brawurowo wciela się Will Ferrell. Partnerują mu m.in. Christina Applegate, Paul Rudd oraz Steve Carell. McKay jako reżyser zasłynął przede wszystkim poważniejszymi filmami w stylu „Vice” czy „Big Short”, jednak to komedia jest jego żywiołem i zdecydowanie ulubionym gatunkiem. W „Legendzie telewizji” bezlitośnie wyśmiewa po kolei: przerost ego, dążenie do popularności, głupotę i ignorancję swych bohaterów. Stężenie absurdalnego, często balansującego na cienkiej granicy dobrego smaku humoru jest tu wysokie, jednak ta konwencja wydaje się idealnie dobrana pod McKaya i jego gwiazdorską ekipę.
„Zhakować hejt” – szwedzki dokument zajmujący się tematyką hejtu i ekstremizmu w przestrzeni internetowej. Jedną z bohaterek obrazu jest My Vingren, dziennikarka i badaczka, od lat śledząca działania skrajnie prawicowych, neonazistowskich ruchów zarówno w Szwecji, jak i na świecie. Ruchy te w ostatnich latach znacznie przybrały na sile, a przestrzeń cyfrowa stała się miejscem propagowania ekstremistycznych idei na niespotykaną wcześniej skalę. Vingren pokazuje mechanizm, w jaki te ugrupowania rekrutują nowych członków i jak, w konsekwencji, rozprzestrzenia się hejt i mowa nienawiści w sieci. Inne postacie ukazane w tym alarmującym dokumencie to m.in. amerykańska pisarka i prawniczka Anika Collier Navaroli oraz brytyjski aktywista i strateg Imran Ahmed.
„Rozmowy radiowe” – Oliver Stone, jako reżyser, przyzwyczaił przez lata swojej kariery do bycia jednym z najmocniejszych filmowych głosów zarówno w temacie amerykańskiej historii, jak i jej współczesności. Potwierdzają to „Pluton”, „Urodzony 4 lipca”, „JFK” czy też „Urodzeni mordercy”, tytuły, które na stałe weszły do kanonu światowej kinematografii. W „Rozmowach radiowych” śledzimy losy prezentera Barry’ego Champlaina (w tej roli Eric Bogosian). Jego audycja zyskuje coraz większą popularność, m.in. dlatego, że Barry nie boi się podejmować kontrowersyjnych tematów i jasno komunikuje swoje polityczne i społeczne poglądy. Z jednej strony przysparza mu to grono nowych słuchaczy i wielbicieli, z drugiej jednak rośnie grupa niezadowolonych, wśród których zaczynają pojawiać się wpływowi politycy, a także niebezpieczne ugrupowanie neonazistowskie, realnie zagrażające Barry’emu.
„Zagubieni” – jeden z najnowszych obrazów w filmografii czeskiego mistrza Petra Zelenki. Autor „Samotnych”, „Braci Karamazow” czy „Roku diabła” tym razem rozprawia się z historią swojej ojczyzny i czyni to w sobie znanym stylu. Mamy więc miks absurdalnej komedii, sentymentalnej ballady oraz tragicznej historii przynależnej tej części Europy. Główną postacią jest dziennikarz Pavel. Szukając tematu do kolejnego artykułu natrafia on na informacje o słynnej, niechlubnej konferencji w Monachium, gdzie Hitler i Mussolini wraz z przywódcami państw alianckich zadecydowali o lasach Czechosłowacji. Te nowe informacje mogą być ogromną sensacją i to w skali światowej. Z drugiej strony, w szybkim tempie komplikują też życie dziennikarza. „Zagubieni” to oczywiście pozycja obowiązkowa dla fanek i fanów czeskiego kina, ale też dobry przykład tego, jak z lekkością, dystansem i humorem kręcić filmy o historii własnego narodu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.