Polityka często rozpala wyobraźnię ludzi, potrafi równie szybko rozwiązywać konflikty czy problemy społeczne, żeby chwilę później wygenerować nowe. Jest kontrowersyjna, nierzadko skorumpowana lub też skompromitowana, a jednak nie sposób od niej uciec. Większość z nas dokonuje też własnych wyborów na szczeblu lokalnym, krajowym, a czasem również europejskim.
Polityka wpływa na codzienne życie praktycznie wszystkich grup społecznych. Poprzez te cechy jest ona świetnym paliwem dla filmowców i scenarzystów, zaś w historii kina mamy długą listę produkcji związanych z tym tematem. Istnieją biografie znanych polityków, filmy o wyborach bądź kampaniach wyborczych, głośne afery polityczne jak np. Watergate, kino z gatunku political fiction czy choćby obrazy o ruchach społecznych w stylu Solidarności. W naszym wiosennym cyklu postaramy się pokazać najciekawsze produkcje filmowe z obszaru kina politycznego.
Fakty i akty – satyra polityczna w reżyserii Barry’ego Levinsona (autora takich hitów jak „Rain Man” czy „Good morning, Vietnam”). Punktem wyjścia dla tego błyskotliwego filmu jest afera wokół prezydenta Stanów Zjednoczonych. Jako iż problem zaistniał na kilkanaście dni przed wyborami, sztab prezydencki intensywnie myśli, jak przekierować uwagę mediów i opinii publicznej na inne tematy. Tajemniczy doradca rządowy wpada na szalony pomysł wynajęcia znanego producenta filmowego w celu zainscenizowania fikcyjnego konfliktu zbrojnego pomiędzy USA i Albanią.
Oficer i szpieg – przedostatni obraz z bogatej filmografii Romana Polańskiego, nagrodzony 3 Cezarami oraz nagrodą na festiwalu filmowym w Wenecji. Fabuła dotyczy jednej z najgłośniejszych, do dziś budzących ogromne emocje, spraw w historii Francji tzw. sprawy Dreyfusa. Chodziło w niej o oskarżenie oficera armii o zdradę stanu i zesłanie go na dożywotnie więzienie na Diabelskiej Wyspie u wybrzeży Gujany Francuskiej. Z czasem na światło dzienne wychodzą dowody, iż oficer Dreyfus został skazany niesłusznie, jest kozłem ofiarnym w większej, politycznej rozgrywce, a cała sprawa ma znacznie poważniejszy wymiar.
Do granic – minimalistyczne, oszczędne w środkach, a jednocześnie pełne napięcia i suspensu współczesne kino hiszpańskie. Para głównych bohaterów to Elana i Diego. Ona pochodzi z Barcelony, on z Wenezueli. Razem chcą zacząć nowe życie w Stanach Zjednoczonych, które jawią im się jako doskonałe miejsce z szansą na rozwój karier oraz ustabilizowanie ich osobistej relacji. Wszystko brzmi dobrze i obiecująco do momentu, w którym znajdą się na lotnisku w Nowym Jorku. Tu zostają poproszeni przez agentów służby granicznej na rozmowę w strefie imigracyjnej. Rozmowa niespodziewanie przeradza się w coraz bardziej nieprzyjemne i opresyjne przesłuchanie, podczas którego poznajemy coraz więcej faktów na temat głównych bohaterów. Znakomite aktorstwo, gęsty klimat, zaskakujący scenariusz oraz ciekawy kontekst polityczno-społeczny to główne atuty „Do granic”.
Niedobrani – udana filmowa hybryda łącząca kilka gatunków, w tym m.in. komedię romantyczną, zjadliwą polityczną satyrę czy choćby zbudowaną na kontrastach, klasyczną komedię omyłek. Już sama para głównych bohaterów i ich relacja zbudowana jest na przeciwieństwach. Charlotte (w tej roli świetna Charlize Theron) to piękna i przebojowa kobieta sukcesu. Ma bardzo silną pozycję w świecie polityki, jest opanowana i pragmatyczna. Z kolei Fred (Seth Rogen) to dziennikarz, aktualnie bezrobotny i pozbawiony jakichkolwiek perspektyw. Ma dobre pióro oraz zmysł obserwacji, aczkolwiek brak mu ogłady i doświadczenia w poruszaniu się pośród bezwzględnych polityków.
Wstęp wolny.
Repertuar
Środa (7 maja), godz. 19.00 | „Fakty i akty”, reż. Barry Levinson, czas 97’, 1997 r.
Środa (14 maja), godz. 19.00 | „Oficer i szpieg”, reż. Roman Polański, czas 126’, 2019 r.
Środa (21 maja), godz. 19.00 | „Do granic”, reż. Alejandro Rojas, Juan Sebastian Vasquez, czas 77’, 2022 r.
Środa (28 maja), godz. 19.00 | „Niedobrani”, reż. Jonathan Levine, czas 125’, 2019 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.