reklama
reklama

Umowa podpisana. Będą kolejne autobusy wodorowe w Lublinie

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Miasto Lublin

Umowa podpisana. Będą kolejne autobusy wodorowe w Lublinie - Zdjęcie główne

foto Miasto Lublin

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Z LublinaBędą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty, bramki do zliczania pasażerów i monitoring, a na jednym tankowaniu przejadą minimum 300 km. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie podpisało umowę ze spółką ARTHUR BUS na dostawę 20 autobusów wodorowych. Pojazdy zostaną dostarczone do Lublina najpóźniej do końca marca 2026 roku. Zakup autobusów jest możliwy dzięki 100% dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
reklama


– Rozwój technologii, wzrost świadomości ekologicznej oraz wsparcie finansowe z budżetu państwa i Unii Europejskiej sprzyjają przyspieszeniu transformacji transportu miejskiego. Zakup autobusów jest możliwy dzięki całkowitemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To ogromne wsparcie dla naszej miejskiej spółki i możliwość zmian. Przyszłość komunikacji miejskiej oparta jest na technologii wodorowej, bo łączy w sobie ekologię i użyteczność. Chcemy być w czołówce miast w Polsce, w których autobusy zasilane wodorem będą obsługiwały linie komunikacji miejskiej  – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Pojazdy o długości 12 metrów będą niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Pomieszczą w sumie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Długość trasy pokonywanej przez autobus po zatankowaniu wodoru do pełna, pomiędzy kolejnymi tankowaniami, to minimum 300 km. 

reklama

Autobusy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów. Do tego będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w porty USB. W ramach postępowania przetargowego ARTHUR BUS dostarczy także jedną ładowarkę mobilną małej mocy, do wolnego ładowania na terenie zajezdni. Nowe autobusy wodorowe przyjadą do Lublina najpóźniej do 31 marca 2026 roku.   

– Nowe autobusy wodorowe znacznie odnowią tabor lubelskiego MPK. Za rok po Lublinie będą jeździć 24 pojazdy zasilane wodorem. Naszymi działaniami wpisujemy się w niskoemisyjną politykę transportową Lublina, ukierunkowaną na elektromobilność. Dajemy mieszkańcom komfortowe, ekologiczne i ciche autobusy, które emitują jedynie parę wodną – mówi Bogdan Kołciuk, prezes zarządu MPK Lublin Sp. z o.o.

reklama

Autobus wodorowy wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobieranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma żadnego procesu spalania – w wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną i wodę.

– Nasze autobusy są w pełni ekologiczne i mają dwie kluczowe zalety: podczas jazdy nie emitują żadnych trujących substancji do atmosfery oraz są bardzo energooszczędne. Ponadto wyposażone
są w najnowsze systemy bezpieczeństwa wspomagające pracę kierowcy, takie jak: detekcja pieszych i rowerzystów będących w martwym polu, system detekcji zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków czy kontrola ciśnienia i temperatury w każdej z opon. Dzięki naszym autobusom chcemy dać miastom możliwość bezemisyjnego i cichego transportu, a jednocześnie aktywnie rozwijać zrównoważoną mobilność – mówi Rafał Słomka, dyrektor techniczny, członek zarządu ARTHUR BUS Sp. z o.o.

reklama

Z końcem grudnia MPK Lublin rozstrzygnęło postępowanie na zakup 20 autobusów wodorowych. W przetargu wpłynęły trzy oferty, ale to ta złożona przez spółkę ARTHUR BUS była najkorzystniejsza pod względem przyjętych w specyfikacji warunków zamówienia kryteriów oceny ofert. Spółka za dostawę 20 „wodorowców” zaproponowała kwotę blisko 64 mln zł brutto.  

Zakup autobusów wodorowych jest możliwy dzięki 100 % dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z programu „Zielony Transport Publiczny”. To fundusze pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy.

Lublin od lat rozwija zrównoważoną, ekologiczną komunikację oraz inwestuje w nowoczesny tabor, dzięki temu już dziś spełnia 40% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce. Dla porównania ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie 30% progu do 2028 roku.

reklama

Obecnie w Lublinie jeżdżą 4 autobusy wodorowe. To 12-metrowy Solaris Hydrogen, który kupiła Gmina Lublin oraz 3 autobusy marki ARTHUR, zakupione przez Miasto Świdnik i dedykowane do obsługi linii podmiejskich 5 oraz 35. W Lublinie działa też zewnętrzna stacja tankowania wodoru przy ul. Plewińskiego w sąsiedztwie zajezdni MPK Lublin. To tu obecnie tankowane są autobusy wodorowe.

Lublin ma w planach zakup kolejnych autobusów niskoemisyjnych. MPK rozstrzygnęło   postępowanie na zakup 20 autobusów hybrydowych o długości 18 metrów z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, a na kolejne 9 przegubowych „hybryd” złożono już wniosek o dofinansowanie. Podpisano również umowę na wsparcie finansowe projektu „Zrównoważona mobilność miejska - rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Lublinie”, w ramach którego przewidziany jest zakup 20 trolejbusów z dodatkowym napędem oraz rozbudowa zajezdni przy ul. Głuskiej na potrzeby bazy dla trolejbusów o napędzie alternatywnym.

Kolejnym dużym projektem związanym z rozwojem transportu publicznego jest „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie miasta Lublin”. Obejmuje on swoim zakresem przebudowę oraz modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego oraz komplementarnych form mobilności i obejmuje m.in. zakup bezemisyjnego taboru – 15 autobusów elektrycznych o długości 18 m. Projekt będzie finansowany ze środków programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 w wysokości 45 mln euro.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo