Sprzedaż u kierowców jest niehignieczna i powoduje opóźnienia
W trakcie ostatniej sesji (22 lutego) Młodzieżowa Rada Miasta Lublin podjęła uchwałę "w sprawie całkowitej likwidacji prowadzenia sprzedaży biletów u kierowców w środkach transportu zbiorowego wykonywanego na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie". Tym samym młodzi radni proponują ZTM w Lublinie, żeby doprowadzić do całkowitej likwidacji sprzedaży biletów u kierowców autobusów i trolejbusów. Sama sprzedaż jest obecnie zawieszona, bo w związku z sytuacją epidemiologiczną w pojazdach są wyznaczone tzw. strefy specjalne - w rejonie kabiny, pierwszych drzwi i pierwszych siedzeń. Pasażerowie nie mogą przebywać w tych strefach.
- Lubelski tabor to obecnie 4 trolejbusy i 111 autobusów bez automatów do sprzedaży biletów, co stanowi mniejszość na tle reszty taboru. Brak możliwości zakupu biletu u kierowcy nie będzie stanowiła większego problemu. Obecnie bilet możemy kupić w biletomacie stacjonarnym na przystanku i mobilnym w autobusie, kiosku, który posiada upoważnienie do rozprowadzania biletów, biurach Zarządu Transportu Miejskiego oraz przez kilka aplikacji mobilnych - czytamy w uzasadnieniu uchwały.
Dodatkowo radni podkreślają, że trwa proces wprowadzania nowego systemu biletowego, polegającego na wprowadzaniu opłat za przejechaną liczbę przystanków. Przekonują również, że sprzedaż biletów u kierowcy powoduje opóźnienia w odjazdach z przystanków, jest niehigieniczna, a sama w sobie jest jedynie uzupełnieniem pełnej formy sprzedaży biletów, która jest wypierana innymi formami. - W załączniku dodaję odpowiedź Warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego, na prośbę o uzasadnienie likwidacji sprzedaży biletów u kierowców i motorniczych w środkach transportu miejskiego w Warszawie - czytamy w poidsumowaniu uzasadnienia uchwały.
Warszawa zlikwidowała uslugę
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie poinformował, że powodem zaprzestania sprzedaży biletów przez kierowców było systematyczne doposażanie pojazów komunikacji miejskiej w automaty bezgotówkowe i wymiana urządzeń gotówkowych na nowocześniejsze.
- Dzięki takim działaniom pasażer, chcący zakupić bilet nie musiał posiadać już odliczonej równowartości biletu. Zniknął przy tym problem wydawania reszty przez prowadzącego - czytamy w piśmie ZTM w Warszawie,
Warszawski ZTM wyjaśnił, że od 2017 roku w stolicy obowiązuje regulamin zgodnie, z którym: bilet u kierowcy można kupić tylko w trakcie postoju na przystankach, w przypadku opóźnienia pojazdu o więcej niż 3 minuty w stosunku do rozkładu jazdy, prowadzący mógł odmówić sprzedaży i pasażer powinien mieć odliczoną kwotę.
Oprócz tego, w piśmie wyjaśniono, że sprzedaż biletów przez kierowców i motorniczych stanowiła od ok. 1,4 proc. do ok. 1,6 proc. ogolnej sprzedaży biletów i utrzymywała się na stabilnym poziomie.
- Instalacja automatów w pojazdach to nie tylko odciążenie z dodatkowego zajęcia prowadzących pojazdy ale również większy katalog dostępnych biletów - bilety długookresowe kodowane na kratach zbliżeniowych - czytamy w odpowiedzi ZTM w Warszawie - W naszej ocenie odstąpienie od sprzedaży biletów w środkach komunikacji miejskiej wpłynęło zarówno na zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów oraz przyczyniło się do poprawy punktualności kursowania komunikacji miejskiej.
ZTM w Lublinie propozycje uważa za zasadną
Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie kwestie dotyczące likwidacji sprzedaży biletów u kierowców lubelskiej komunikacji, są zasadne. Firma wyjaśnia, że prowadzenie sprzedaży biletów przez kierowców na przystankach w trakcie kursowania linii wydłuża czas podróży, a tym samym może generować opóźnienia.
- Dodatkowo, po uruchomieniu nowego systemu biletu Lubika, którego założeniem jest rozbudowa lubelskiego systemu sprzedaży (m.in. możliwość zakupu biletu przez urządzenia mobilne, rozbudowa systemu biletomatów stacjonarnych i mobilnych, możliwość wniesienia opłaty za przejazd kartą w kasowniku EMV itp.) pasażerowie będą mogli korzystać z wielu rozwiązań umożliwiających zakup biletu. Podkreślę, że sprzedaż biletów u kierowcy stanowiła zawsze wyłącznie uzupełniającą formę - mówi Monika Fisz z ZTM w Lublinie.
Fisz przypomina jednocześnie, że Młodzieżowa Rada Miasta ma charakter doradczy, tak więc podjęte uchwały są opiniotwórcze, a tematyka tych uchwał, będzie analizowana przez ZTM w Lublinie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.