Udało się zrealizować część prac
- Rok 2020 był trudny i zdominowany przez epidemię, która wymusiła również konieczność weryfikacji planów inwestycyjnych Miasta. Jednak mimo trudności i potrzeby szukania oszczędności, udało się sfinalizować część zaplanowanych i rozpoczętych przedsięwzięć drogowych. Co ważne rozpoczęliśmy przebudowę głównej arterii Miasta – Al. Racławickich. Miniony rok to również początek budowy Dworca Metropolitalnego. Podpisana w grudniu umowa otwiera etap wykonawczy tej największej miejskiej inwestycji. W ramach bieżącego utrzymania dróg remontem objęto również lubelskie ulice. Ubiegły rok to także realizacja pomysłów mieszkańców w zakresie infrastruktury drogowej, zgłoszonych w ramach Budżetu Obywatelskiego - mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.
Przebudowa Al. Racławickich
W zeszłym roku zaczęła się przebudowa Al. Racławickich i pobliskich ulic. Na koniec roku stan zaawansowania prac wyniósł 55%, a ich wartość 46 mln zł. W ciągu ośmiu miesięcy wykonano prace rozbiórkowe i związane z infrastrukturą podziemną. Roboty drogowe dotyczyły również w dużej części nawierzchni jezdni. Zakończono już prace na al. Długosza, ul. Legionowej, ul. Spadochroniarzy, ul. Łopacińskiego oraz na fragmencie Al. Racławickich – od ul. Legionowej do ul. Lipowej na długości 1400m. Na wspomnianym odcinku Al. Racławickich wykonano zatoki z peronami i część ścieżek rowerowych. Zatoki przystankowe przy KUL-u, Państwowej Szkole Budownictwa i Geodezji, Szpitalu Wojskowym, Spadochroniarzy, Liceum im. Staszica i jednostce wojskowej mają już nowe nawierzchnie. Finalizowane są prace w zakresie kanalizacji deszczowej - jest ona już wybudowana w ponad 84 proc. W miejscu zdemontowanej starej infrastruktury trakcyjnej wykonano 134 fundamenty pod nową trakcję oraz ustawiono 110 słupów trakcyjnych, na których zamontowano 210 lamp oświetleniowych. Oświetlenie działa naprzemiennie na całej długości Al. Racławickich. Gotowe jest już uzbrojenie podziemne do sygnalizacji wraz z częścią fundamentów dla nowych świateł.
Po kilku miesiącach, w grudniu przywrócono ruch okrężny na rondzie Honorowych Krwiodawców, które zostało odnowione w ramach przebudowy Al. Racławickich. Wykonano kanalizację deszczową, powstały elementy sygnalizacji świetlnej i trakcji trolejbusowej. Drogowcy wykonali rury osłonowe, maszty pod sygnalizatory oraz zamontowano komory sygnałowe i wybudowali fundamenty, na których posadowiono 18 słupów trakcyjnych. Powstała podbudowa pod ścieżkę rowerową i chodnik, ułożono krawężniki oraz podbudowę bitumiczną i warstwę wiążącą nawierzchni ulic. Na docelowych słupach zamontowano oświetlanie. Powstał zbiornik retencyjny i kanalizacja deszczowa. Zbiornik na deszczówkę pomieści 143 tys. litrów wody, która będzie odprowadzana do Czechówki, przez al. Sikorskiego. Z kolei teren wokół ronda został uporządkowany, a na nawierzchni jezdni wykonano oznakowanie poziome.
Zakończenie przebudowy Al. Racławickich planowane jest w czerwcu tego roku. Całość zadania pochłonie ponad 100 mln zł, z czego 85 proc. dofinansowania stanowią środki unijne.
Modernizacja infrastruktury przystankowej
W minionym roku zakończono budowę zespołów przystanków przesiadkowych, czyli miejsc integrujących komunikację miejską z zamiejską. W ramach inwestycji wybrane lokalizacje w mieście zyskały 14 nowych wiat, 9 wyświetlaczy dynamicznej informacji pasażerskiej oraz 138 stojaków rowerowych. Wszystkie zespoły przystanków przesiadkowych są wyposażone w system prowadzenia osób z niepełnosprawnościami. Oznacza to, że przy przejściach przez jezdnię obniżono krawężniki do poziomu zero, a w obrębie przystanków zastosowano specjalne płyty wskaźnikowe i kierunkowe. Dodatkowo, na przystankach, przy przejściach i na długich ciągach pieszych w odstępach około 50 m ustawiono siedziska. Zaś nowe wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej, które zamontowano na przystankach, mają ładowarki do zasilania urządzeń mobilnych, a zatoki przystankowe zyskały nowe betonowe nawierzchnie. Przystanki są oświetlone i wyposażone w monitoring.
Nowe miejsca przesiadkowe powstały przy ul. Związkowej, w rejonie ronda Dmowskiego, na ul. Turystycznej - w rejonie przystanku kolejowego Lublin-Zadębie, przy Dworcu Głównym PKP na ul. Kunickiego oraz w rejonie ul. Mickiewicza. Ostatni zespół objął rejon skrzyżowania al. Kraśnickiej i ul. Bohaterów Monte Cassino. Całkowity koszt tego zadania wyniósł 11 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi ze środków unijnych.
Budowa węzłów przesiadkowych
Rozpoczęto budowę węzłów przesiadkowych przy ul. Zbożowej, Żeglarskiej i Franczaka Lalka. Z końcem roku prace ruszyły również na ul. Granitowej oraz al. Kraśnickiej. Są to miejsca, integrujące różne środki transportu, a mieszkańcy będą mogli skorzystać z nich w połowie tego roku. Centra przesiadkowe powstaną też przy ul. Osmolickiej i ul. Grenadierów. Całkowita wartość zadania wyniesie ponad 62 mln zł. Blisko 85 proc. to unijne dofinansowanie.
Przebudowa ul. Kalinowszczyzna
Miasto zakończyło przebudowę ul. Kalinowszczyzna. Na długości 1200 m wykonano nową nawierzchnię mineralno-asfaltową wraz z chodnikami, nowe oświetlenie i powstała ścieżka rowerowa o łącznej długości ponad 2,4 km. Prace drogowe objęły również kanalizację deszczową, sieć wodociągową, branżę elektryczną i teletechniczną. Wartość inwestycji to blisko 14,5 mln zł.
Fundusz Inwestycji Lokalnych
Miasto na realizację przedsięwzięć drogowych pozyskało również kwotę ponad 7,5 mln z Funduszu Inwestycji Lokalnych. Wraz z budową Zespołu Szkół nr 13 przy ul. Berylowej, przygotowywano drogi dojazdowe do nowej szkoły i przedszkola. Utwardzono działki w stronę ulic Jaspisowej oraz Granitowej. To rozwiązanie tymczasowe, które będzie funkcjonowało do momentu wybudowania ul. Berylowej. Dojazd do placówki poprowadzono od ul. Berylowej przy powstającym kościele. Do szkoły można dojechać też nowym odcinkiem ul. Jantarowej, a jezdnia zakończona jest placem do zawracania, jest oświetlona i monitorowana oraz wyposażona w próg zwalniający, a po obu stronach jezdni powstał chodnik. Wybudowano również dodatkowy pas ruchu do skrętu w prawo z ul. Jantarowej w ul. Jana Pawła II. W ramach inwestycji przebudowano chodnik i ścieżkę rowerową oraz oświetlenie drogowe i sygnalizację świetlną. Na drugą stronę ul. Jantarowej przestawiono stację rowerową. Przebudowa skrzyżowania kosztowała blisko 675 tys. zł.
Nową jezdnię i parkingi zyskała ul. Bociania. Powstały zatoki postojowe, chodnik z kostki betonowej, kanalizacja odwadniająca parking. Inwestycja w postaci zaprojektowania i wykonania ulicy Bocianiej, uwzględniała prace drogowe na ulicach Szafirowej i Uśmiechu. Koszt robót dla tych trzech ulic wyniósł 1,1 mln zł.
Ze środków pozyskanych z Funduszu Inwestycji Lokalnych wybudowano również ulice Biskupińską i Szafranową. Powstały tam jezdnie o nawierzchni asfaltowej z chodnikami. Na ul. Biskupińskiej wykonano miejsca parkingowe. Koszt realizacji obu inwestycji wyniósł ponad 3,5 mln zł.
Remonty ulic
Na odcinku ponad 700 m odnowiono ul. Nałęczowską. Remont przeszły również ul. Bema, ul. Nadrzeczna na odcinku od ul. Rejtana do ul. Tuwima oraz ul. Robotnicza na odcinku od ul. Wilczej do ul. Mickiewicza. Koszt przeprowadzonych prac to blisko 1,2 mln zł. Zrealizowano prace przy moście w ciągu al. Unii Lubelskiej, które polegały na zabezpieczeniu obiektu, poprzez wykonanie jego tymczasowego podparcia. Koszt tych prac wyniósł ponad 270 tys. zł. Remonty ulic i chodników oraz naprawy nawierzchni jezdni zrealizowano również ze środków rezerwy celowej Rad Dzielnic. Wykonano około 50 różnych zadań drogowych na łączną kwotę 1,7 mln zł. Co więcej, zakupiono i zamontowano ławki na kwotę około 80 tys. zł w niektórych dzielnicach.
Zadania z Budżetu Obywatelskiego
Zrealizowano 8 projektów zgłoszonych w ramach VI edycji Budżetu Obywatelskiego, na łączną kwotę ponad 2,9 mln zł. Do tego, dla trzech projektów zakończono prace nad dokumentacją projektową.
Projekty kolejnych inwestycji
Opracowano i odebrano dokumentacje projektowe dotyczące rozbudowy ulic: Zorza, Romera, Sławinek oraz Wapowskiego. Wykonano projekt remontu kładki dla pieszych nad ul. Filaretów przy ul. Rymwida. W roku bieżącym kontynuowane są prace projektowe dla zadań takich jak: budowa ulic Zelwerowicza, Zamenhofa, Kruszynowej, Berylowej na odcinku od ul. Kryształowej do ul. Jantarowej, rozbudowa ulicy Montażowej, budowa chodnika przy ul. Pszczelej oraz do Dworca Zachodniego PKP. Dwa ostatnie zadania są realizowane w formule zaprojektuj i wybuduj. Trwają prace projektowe dla przebudowy obiektów mostowych – w ciągu al. Unii Lubelskiej oraz w ciągu ul. Żeglarskiej wraz z przebudową tych ulic.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.