Władze miasta zapewniają, że Lubelski Rower Miejski zajmuje ważne miejsce wśród usług, które Miasto świadczy na rzecz swoich mieszkańców, dlatego stawiają na jego kontynuację i rozwój. Przyjęte pierwotnie założenia i zapisy specyfikacji przetargowej pozostają w większości bez zmian. Przy tworzeniu opisu przedmiotu zamówienia, sugerowano się wnioskami z przeprowadzonych konsultacji społecznych, dotyczących tego środka transportu. Przetarg ogłoszono w środę (3 marca). Termin składania ofert upływa 16 marca.
- Przede wszystkim chcemy podnieść standard systemu i zwiększyć jego konkurencyjność, a przyjęte założenia mają utrzymać popularność, jaką cieszył się system w latach ubiegłych. Z uwagi jednak na brak złożonych ofert w pierwszym postępowaniu i konieczność powtórzenia procedury przetargowej, zmianie ulegnie termin uruchomienia wypożyczalni rowerów. Liczymy na to, że zacznie ona funkcjonować na przełomie maja i czerwca (LRM zwykle był uruchamiany z początkiem wiosny - przyp.red.) - mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.
Nowością będzie przejście systemu do tzw. IV generacji. Rowery już nie będą musiały być wyposażone w elektrozamki, a ich pozostawienie będzie możliwe również w tzw. stacjach pasywnych. Będzie to kolejnych 38 stacji, które będą oznaczone logiem systemu i w zależności od lokalizacji uzupełnione stojakami lub poziomym wytyczeniem kontur miejsca wypożyczenia/zwrotu. Przybędzie jeszcze opcja "tryb parking”. Użytkownik, nie łamiąc przepisów prawa, będzie mógł pozostawić rower poza stacją, którym następnie, po czasie nie dłuższym niż jedna godzina, zamierza kontynuować jazdę. System przejdzie niemal całkowicie na obsługę mobilną. Terminal pozostanie w 20 lokalizacjach, ale nie będzie już konieczny do rozpoczęcia i zakończenia jazdy rowerem.
Z formuły dzierżawy system przejdzie na kompleksową obsługę, serwis i magazynowanie roweru. W planach nie ma zakupu nowych rowerów. Infrastruktura nowego systemu będzie się składała z 700 rowerów z czego 12 to rowery dziecięce oraz z 127 stacji (82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie, 38 pasywnych na terenie Lublina). Tym samym, flota będzie zmniejszona. Wszystkie rowery będą siedmiobiegowe. Poza tym, system będzie częściowo całoroczny, bo od 1 listopada do 1 kwietnia, nastąpi ograniczenie floty poprzez pozostawienie w ruchu 210 rowerów 26".
Przygotowano też abonamenty. W zależności od taryfy dostępnych będzie od 25 do 175 godzin jazdy, naliczanych w trybie minutowym, wliczonych w cenę pakietu. Pozostali użytkownicy nie będą mogli skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego. Bonus będzie również czekał na posiadaczy Lubelskiej Karty Miejskiej, dla których każda stawka, także abonamentu, będzie obniżona o połowę.
- System w najbliższym czasie stanie się więc hybrydą generacji rowerów publicznych, a nadchodzące dwa sezony pomostem pomiędzy odejściem od klasycznej wypożyczalni rowerów do całorocznego systemu bezstacyjnego, opartego na GPS i rowerach z komputerem pokładowym. Podejście użytkowników wyznaczy kierunki dalszego działania i sposobu funkcjonowania roweru miejskiego w Lublinie - informuje Justyna Góźdź z Biura Prasowego w Kancelariii Prezydenta Miasta Lublin.
Lubelski Rower Miejski zainaugurowano we wrześniu 2014 roku. Od 2016 roku działa w systemie aglomeracyjnym, bo wtedy do systemu dołączyła Gmina Świdnik i powiat świdnicki. Aktualnie w systemie jest ponad 119 tys. użytkowników. Od początku działania systemu rowery były wypożyczane 3,5 mln razy. W minionym sezonie można było korzystać z 911 rowerów, w tym 20 rowerów dziecięcych i 5 tandemów, na 93 samoobsługowych stacjach zlokalizowanych w Lublinie i Świdniku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.