Darowizna od województwa
W czerwcu Zarząd Województwa Lubelskiego przyjął uchwałę w sprawie darowizny organów koncertowych stanowiących własność Województwa Lubelskiego na rzecz Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.
- Zarząd Województwa Lubelskiego postanawia przenieść na rzecz Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie w formie darowizny własność organów koncertowych, znajdujących się w sali koncertowej tej samorządowej instytucji artystycznej, które zostały jej przekazane przez Województwo Lubelskie w użyczenie na mocy umowy nr 1429/MI/CP/15 z dnia 14 sierpnia 2015 r. - czytamy w treści uchwały.
Pod uchwalą podpisał się Jarosław Stawiarski - marszałek województwa lubelskiego i Piotr Breś - wicemarszałek województwa.
Ogłoszenie o demontażu
W lipcu na rządowe stronie Elektroniczne Zamówenia Publiczne (ezamowienia.gov.pl) opublikowane zostało "Ogłoszenie o zamówieniu Usługi Demontaż i wykonanie projektu organów". W sekcji "nazwa zamawiającego" widnieje Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie, a w sekcji "Nazwa zamówienia albo umowy ramowej" - demontaż i wykonanie projektu organów.
- Przedmiotem zamówienia jest demontaż i wykonanie projektu nowych organów dla Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie - czytamy w opisie zamówienia.
Zakres obejmuje: demontaż organów znajdujących się w sali koncertowej Filharmonii Lubelskiej, zabezpieczenie i oznakowanie zdemontowanych elementów, przetransportowanie i umieszczenie zdemontowanych elementów w wyznaczonym magazynie Filharmonii na terenie Lublina, sporządzenie dokumentacji fotograficznej oraz schematu elementów instrumentu, opracowanie dokumentacji wykonanie pełnej dokumentacji projektowej nowego instrumentu organowego przeznaczonego do użytku w sali koncertowej Filharmonii Lubelskiej, z uwzględnieniem jego głównej roli jako instrumentu towarzyszącego orkiestrze symfonicznej, a także wykorzystywanego w repertuarze chóralnym, solowym oraz edukacyjnym.Wykonawca dokumentacji projektowej zobowiązany będzie do współpracy z architektem wskazanym przez Zamawiającego i uwzględnienia architektury wnętrza sali koncertowej oraz wymogów akustycznych i technicznych. Demontaż nie może prowadzić do uszkodzenia jego elementów. Zdemontowany instrument musi nadawać się do ponownego wykorzystania.
Petycja organistki z Lublina
W związku z sytuacją utworzona została petycja "Uratujmy organy w Filharmonii Lubelskiej!", pod którą podpisała się Natalia Zanni-Lewandowska - organistka i kompozytorka z Lublina.
- Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Magdaleny Czajki (dyplom z wyróżnieniem). Studiowała również kompozycję w klasie prof. Stanisława Moryto oraz grę na klawesynie w klasie prof. Leszka Kędrackiego. Doskonaliła warsztat na kursach mistrzowskich m.in. u Ch. Bosserta, M. Sandera, G. Boveta i J. Laukvika. Koncertuje w Polsce i za granicą, współpracując z solistami, chórami i orkiestrami. Jej utwory, zamawiane przez artystów i instytucje są wykonywane w wielu miastach Polski oraz poza jej granicami. W 2019 roku wydawnictwo Ars Sonora opublikowało monograficzną płytę „Z tamtej strony”, poświęconą jej twórczości na chór i organy. W 2025 roku ukazała się solowa płyta artystki, prezentująca muzykę organową J.S. Bacha na organach Andreasa Hildebrandta w Pasłęku - informuje Fundajca Dobrej Muzyki.
Petycję można podpisać za pośrednictwem strony internetowej change.org.
Pełna treść petycji
Szanowni Państwo,
Z głębokim niepokojem i stanowczym sprzeciwem odnosimy się do planów demontażu organów znajdujących się w Filharmonii Lubelskiej. Instrument ten nie tylko stanowi ważny element wyposażenia instytucji kultury, ale jest również częścią dziedzictwa muzycznego naszego miasta.
Organy te zostały zbudowane przez renomowaną firmę, a ich jakość techniczna i brzmieniowa nie budzi żadnych wątpliwości. Niedawno przeszły renowację, dzięki której odzyskały pełnię swoich możliwości. Są to organy koncertowe, które doskonale spełniają funkcje przypisane instrumentowi w filharmonii: towarzyszą orkiestrze i chórom, umożliwiają wykonania solowe, a także pozwalają na prezentację szerokiego repertuaru – od muzyki barokowej po współczesną.
Zamiast rozważać ich demontaż, należy skupić się na właściwej opiece nad instrumentem: regularnym strojeniu, serwisowaniu oraz utrzymywaniu odpowiedniej wilgotności powietrza w sali koncertowej. Niestety, te podstawowe działania były w ostatnich latach zaniedbywane. Co więcej, organy nie były należycie wykorzystywane – brakowało regularnych koncertów organowych, mimo że ostatnie recitale spotkały się z ogromnym zainteresowaniem publiczności, co dowodzi ich potencjału artystycznego i społecznego.
Demontaż tych organów nie tylko oznacza stratę dla kultury, ale prowadzi również do bezpośredniej straty majątkowej i świadczy o niegospodarności w zarządzaniu zasobami publicznymi. Wartość tego instrumentu potwierdzają znakomici muzycy oraz wykwalifikowani organmistrzowie, których opinia – niestety – nie została wzięta pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.
Instrument ten jest wspólnym dobrem mieszkańców Lublina. Jego obecność w Filharmonii Lubelskiej to efekt wysiłków wielu osób, w tym byłych dyrektorów instytucji – Adama Natanka i Teresy Księskiej-Falger – którzy z pasją i determinacją zabiegali o jego powstanie i rozwój.
Apelujemy do władz Filharmonii Lubelskiej, instytucji kultury oraz wszystkich osób odpowiedzialnych za decyzje dotyczące przyszłości tego instrumentu: nie niszczmy tego, co zostało zbudowane z troską i wizją artystyczną. Zamiast demontażu, wybierzmy drogę odnowy, promocji i pełnego wykorzystania potencjału organów – dla dobra kultury, dla mieszkańców Lublina, dla przyszłych pokoleń.
Z wyrazami szacunku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.