Lubelska Kolej Aglomeracyjna ma umożliwiać szybki dojazd do stolicy województwa m.in. z Puław, Parczewa, Chełma i Kraśnika. Dlatego planowana jest modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych, dostosowanie peronów do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz integracja z innymi środkami transportu, dzięki węzłom przesiadkowym.
- Kolej jest w stanie przedstawić konkurencyjną ofertę względem innych środków transportu zbiorowego, staje się również alternatywą dla osób podróżujących samochodami - mówił Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego.
- Lubelska Kolej Aglomeracyjna jest bardzo potrzebna i oczekiwana. Konsekwentnie budujemy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną - dodał Andrzej Bittel sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- To ogromna szansa dla rozwoju całego województwa. To również możliwości tworzenia miejsc pracy i rozwoju ekonomicznego, w szczególności dla tych mniejszych dotychczas wykluczonych miast, jak Janów Lubelski czy Biłgoraj. Wejście tego projektu w kolejną fazę realizacji jest ważnym sukcesem, który zaważy na tym jak będzie rozwijać się Lubelszczyzna w kolejnych latach. - przekonywał Michał Moskal, dyrektor gabinetu politycznego wiceprezesa Rady Ministrów.
- Kolej będzie szybsza, komfortowa i bardziej niezawodna. Lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu przełoży się na efektywne wykorzystanie komunikacji zbiorowe - mówił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ramach koncepcji dokładnie przeanalizowany zostanie obszar, jaki obejmować będzie LKA. Zbadana zostanie też możliwość budowy nowych linii kolejowych z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja oraz z Lublina do Łęcznej. Rozważona będzie elektryfikacja na odcinku Lublin – Łukówi budowa nowej łącznicy do Lotniska Lublin od strony Chełma.
Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. na kwotę blisko 800 tysięcy złotych. Urząd Marszałkowski pokryje połowę tej kwoty, a resztę sfinansują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Nadzór nad wykonaniem koncepcji będą sprawowały PLK. Wykonawca ma 495 dni na przygotowanie projektu.