Ideą Programu "Samorządowy Lider Edukacji" jest identyfikowanie i promowanie jednostek samorządu terytorialnego, które posiadają szczególne osiągnięcia w dziedzinie rozwoju edukacji i systemu oświaty, a także podnoszenie jakości działań samorządów w sferze lokalnej polityki edukacyjnej.
Program jest prowadzony od 9 lat. Lublin jest nagradzany corocznie, od pierwszej edycji wydarzenia otrzymuje certyfikat „Samorządowy Lider Edukacji". W tym roku dodatkowo organizatorzy przyznali nam tytuł „Lider wśród Liderów” podkreślając, że realizowana przez miasto nowoczesna i innowacyjna polityka oświatowa ma charakter trwały i długookresowy.
Ponadto miast zostało wyróżnione Nagrodą Nadzwyczajną „Lidera Edukacji Praktycznej” za szczególnie aktywne, nowatorskie i innowacyjne działania w dziedzinie rozwoju edukacji praktycznej uczniów, tj. edukacji ukierunkowanej na kształtowanie umiejętności, kompetencji i postaw szczególnie pożądanych na rynku pracy (np. umiejętności zawodowych, kompetencji liderskich itp.).
Po raz kolejny znaleźliśmy się w gronie najlepiej ocenianych samorządów w dziedzinie oświaty. Certyfikaty „Samorządowy Lider Edukacji”, „Lider wśród Liderów” oraz „Lider Edukacji Praktycznej” odebrali pan Mariusz Banach, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin oraz pani Ewa Dumkiewicz-Sprawka, Dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin podczas gali finałowej 11 grudnia 2019 r. w Łodzi.
To IX edycja Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Gmin, Powiatów i Samorządnych Województw. W Programie działania samorządów w sferze zarządzania oświatą ocenia Komisja Ekspertów złożona z naukowców reprezentujących wybrane polskie uczelnie (m.in. Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Śląski, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II).
Eksperci doceniają innowacyjne rozwiązania w dziedzinie zapewniania wysokiej jakości kształcenia, marketingu edukacyjnego, zwiększania bezpieczeństwa dzieci i młodzieży czy współpracy samorządów z instytucjami naukowymi. Komisja bierze także pod uwagę skuteczność gmin i powiatów w zakresie dostosowywania kształcenia do wyzwań współczesności, np. potrzeb gospodarki.