Wojewoda lubelski Krzysztof Komorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Ma ona polegać na budowie drogi ekspresowej S19 od granicy z województwem mazowieckim do obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego.
- Długość projektowanego odcinka wynosi 13,7 km. Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S19 zlokalizowany jest w północnej części województwa lubelskiego, w powiecie bialskim, na terenach gminy i miasta Międzyrzec Podlaski. To kolejny etap przebudowy tej niezwykle ważnej drogi biegnącej przez całą wschodnią Polskę, od granicy z Białorusią do granicy ze Słowacją - poinformował w piątek (13 grudnia) Miłosz Bednarczyk z oddziału ds. mediów i komunikacji społecznej LUW w Lublinie.
Uzyskanie decyzji ZRID pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę.
- Wykonawca deklaruje, że mimo zimowej przerwy kontraktowej od 16 grudnia do 15 marca, po przekazaniu placu budowy przystąpi do robót przygotowawczych. Wiele będzie zależało od warunków pogodowych. Pierwsze prace polegać będą m.in. na rozbiórce elementów istniejącej infrastruktury drogowej, wycince drzew oraz przebudowie infrastruktury podziemnej. Po zakończeniu przerwy zimowej w pierwszej kolejności zaplanowane są roboty ziemne m.in. zdjęcie wierzchniej warstwy ziemi urodzajnej, wykonanie wykopów oraz nasypów, wzmocnienie podłoża gruntowego, wykonanie dróg technologicznych, a także wykonywanie pierwszych fundamentów obiektów inżynierskich - wyjaśnia Małgorzata Pawelec-Buras z GDDKiA.
Sama obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego poza dwoma węzłami, jest drogą jednojezdniową i w ramach inwestycji zyska na odcinku 6,2 km drugą jezdnię. Przebudowane zostaną też łącznice węzłów Międzyrzec Podlaski Północ oraz Międzyrzec Podlaski Południe. Zaprojektowanych zostało także sześć obiektów inżynierskich, w tym przejście dla dużych zwierząt i wiadukt nad linią kolejową. Wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP-y Halasy i Tuliłów), drogi dojazdowe i lokalne. Z kolei węzeł Łukowisko, łączący ten odcinek trasy Via Carpatia z autostradą A2, powstaje już w ramach realizacji autostrady.
Inwestycję za ponad 391 mln zł realizuje w systemie Projektuj i buduj firma Strabag. Nowy odcinek powinien być gotowy w I połowie 2027 r.
To nie jedyna planowana inwestycja drogowa. W ubiegłym miesiącu wojewoda wydał decyzję ZRID na budowę nowej drogi z Lublina do Lubartowa. Ona również jest fragmentem krajowej „19".
Droga ekspresowa S19 to droga budowana we wschodniej części kraju pomiędzy przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej a granicą ze Słowacją w Barwinku. Jej łączna długość jest szacowana na ok. 570 km. Trasa, poza odcinkiem Kuźnica Białostocka-Białystok w całości jest fragmentem szlaku „Via Carpatia”. Droga przechodzi przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Obecnie kierowcy mają już do dyspozycji 187 km S19, w większości na odcinku pomiędzy Lublinem i Rzeszowem. W realizacji jest 25 odcinków tej trasy o łącznej długości 342 km, w tym 15 odcinków o łącznej długości blisko 200 km jest w budowie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.