Jakie zmiany zaszły w „Regulaminie przewozu osób i rzeczy”?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: ZTM w Lublinie

Jakie zmiany zaszły w „Regulaminie przewozu osób i rzeczy”? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Aktualizacja zapisów "Regulaminu przewozu osób i rzeczy" obowiązującego w pojazdach komunikacji miejskiej nastąpiła 6 stycznia br. Głównym powodem zmian były zgłoszenia ze strony pasażerów, jak i kierowców. Celem aktualizacji jest doprecyzowanie lub uregulowanie kwestii spornych na linii pasażer - kierowca - organizator komunikacji.

ZTM w Lublinie przedstawił najważniejsze zmiany  z punktu widzenia pasażera:


Przystanki na żądanie


Pasażer zamierzający skorzystać z przystanku „na żądanie” zobowiązany jest zasygnalizować ten fakt poprzez zajęcie miejsca w pobliżu krawędzi (w bezpiecznej odległości) lub wyraźne podniesienie ręki. Niezastosowanie się do powyższych zasad będzie skutkować tym, że pojazd komunikacji miejskiej nie zatrzyma się na przystanku „na żądanie”. Zmiana ma na celu wykorzystanie przystanków „na żądanie” faktycznie zgodnie z ich funkcją (zwiększenie prędkości komunikacyjnej, skrócenie czasu przejazdu, oszczędność w zużyciu paliwa). Ponadto, wynika z wniosków kierowców komunikacji miejskiej, którzy podnosili brak precyzji dotychczasowych zapisów. Jednoznacznie ustalony sposób postępowania pasażera na przedmiotowych przystankach, nie będzie wzbudzał już wątpliwości kierującego pojazdem.


Korzystanie z miejsc przeznaczonych dla osób uprawnionych


Osoby zajmujące miejsca dla osób starszych, niepełnosprawnych, z dzieckiem na ręku oraz miejsca dla wózków dziecięcych i inwalidzkich, zobowiązane są do ich zwolnienia na rzecz osób uprawnionych, a w przypadku braku możliwości równoczesnego przejazdu mogą zostać zobowiązane do opuszczenia pojazdu.  Doprecyzowanie zapisów w tym zakresie ma na celu określenie pierwszeństwa w korzystaniu z takich miejsc wyznaczonych w pojazdach.


Kontrola biletów


Nowy regulamin dopuszcza możliwość kontroli w zespołach 2-osobowych, co nie znaczy, że kontrole w grupach 3 lub 4 osobowych nie będą nadal przeprowadzone. Zmiana liczebności grup kontrolerskich ma na celu rozdysponowanie kontroli na większy obszar miasta ale również taka forma kontroli pozwoli na większą elastyczność pod kątem dostosowania jej do długości taboru.

Kwestię tzw. ujęcia pasażera reguluje Prawo przewozowe. Zapis ten został również powtórzony w obecnym regulaminie, celem doinformowania pasażera o możliwości zastosowania takiej procedury. Zatem w przypadku pasażera, który odmawia zapłacenia należności i nie okazuje dokumentu umożliwiającego wystawienie mandatu, kontroler ma prawo ująć podróżnego do czasu przyjazdu Policji. Protokół ustalenia danych osobowych nadal będzie wykorzystywany przez kontrolerów, z tym że w szczególnych sytuacjach, np. kiedy czas oczekiwania na Policję będzie zbyt długi. Potwierdzenie tożsamości podróżnego przez Policję z pewnością eliminuje podawanie fałszywych danych.


Rozszerzenie zasad bezpieczeństwa w czasie jazdy


W przypadkach nadzwyczajnych, takich jak np. zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia lub życia, rażące naruszenie przepisów porządkowych lub inne poważne zakłócenie porządku publicznego, obsługa pojazdu uprawniona jest do zmiany ustalonej trasy przejazdu w celu skorzystania z pomocy odpowiednich służb.


Zgłaszanie naruszeń w ruchu drogowym popełnianych przez kierującego pojazdem komunikacji miejskiej


Uwagi dotyczące nieprawidłowości w komunikacji miejskiej w zakresie naruszeń przepisów ruchu drogowego należy kierować do Policji lub innych organów uprawionych do oceny zdarzeń w ruchu drogowym. ZTM w Lublinie nie jest organem kompetentnym do oceny tego typu sytuacji.

 

 



Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE