Przyjęta jesienią 2015 r tzw. ustawa krajobrazowa dała
miastom większe kompetencje w zakresie ochrony krajobrazu. W ślad za nią Lublin
rozpoczął prace nad uchwałą regulującą możliwości reklamowania się w
przestrzeni publicznej.
Liczę, że opracujemy skuteczne narzędzie kreowania ładu
przestrzennego. Uporządkowanie przestrzeni miejskiej, szczególnie Śródmieścia i
Starego Miasta, które są wizytówkami Lublina, jest tu priorytetem.
Tereny
zabytkowe są naszym dziedzictwem, które musimy chronić. Proponowane regulacje
będą przedmiotem konsultacji społecznych i już dziś zapraszam Państwa do
aktywnego w nich udziału – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Aktualnie w granicach administracyjnych Lublina jest ok.
3500 systemowych nośników reklamowych - billboardów w formacie dużym lub
średnim, oraz dziesiątki tysięcy mniejszych nośników. Znacząca część z nich
jest zlokalizowana przy głównych traktach komunikacyjnych, część także w historycznym
Śródmieściu. Szczegółowe uregulowania będą oparte na już wprowadzonych i
obowiązujących zasadach dla obszarów miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego kwartału przy ul. Kapucyńskiej i Peowiaków oraz dla Podzamcza.
W opracowywanej uchwale zespół Miejskiego Konserwatora
Zabytków rekomenduje ograniczenie ilości dużych systemowych nośników
reklamowych, z ich wykluczeniem z obszaru wpisanego do rejestru zabytków
zespołu Starego Miasta i Śródmieścia Lublina oraz innych kluczowych obszarów krajobrazu
miasta (np. Podzamcza, gdzie zakaz umieszczania reklam przewiduje obecny plan
zagospodarowania przestrzennego).
Wskazywane obszary są wstępną propozycją do dyskusji, brane
pod uwagę jako tereny szczególnie istotne z uwagi na ochronę konserwatorską.
Dodatkowo uporządkowane zostaną nośniki w innych częściach miasta. Określona
zostanie maksymalna ilości szyldów (do 2 dla jednego podmiotu) i ich maksymalna
powierzchnia, w zależności od obszaru i charakteru architektury. Uchwałą
określi również części elewacji budynków, na których będzie można lokalizować szyldy
i inne nośniki reklamowe.
Przygotowane propozycje będą konsultowane z ekspertami
zewnętrznymi, przedstawicielami branży reklamowej i mieszkańcami Lublina. Pierwsze
spotkanie konsultacyjne z przedsiębiorcami planowane jest 7 kwietnia w
siedzibie Miejskiego Konserwatora Zabytków. Miesięczne konsultacje mają się
rozpocząć w połowie kwietnia i trwać do połowy maja. Uwagi można przesyłać na
adres mailowy magistratu: reklamy@lublin.eu.
Centrum Lublina bez reklam?
Opublikowano:
Autor:
Lublin24
| Zdjęcie: UM Lublin
Przeczytaj również:
Polecane artykuły:
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.